Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese wegvervoertarieven stijgen opnieuw: contract- en spotmarkt bewegen gelijk op

De tarieven voor Europees wegtransport zijn in het derde kwartaal van 2025 verder gestegen. Zowel contracttarieven als spotprijzen namen kwartaal-op-kwartaal met 1,7 punt toe, tot respectievelijk 134 en 134,3. Beide niveaus liggen hoger dan een jaar geleden, blijkt uit het European Road Freight Rate Development Benchmark Report van Upply, Transport Intelligence (Ti) en IRU.

Volgens het rapport worden de lichte tariefstijgingen onder meer gedreven door een opleving in de economie. Zo stegen de Europese detailhandelsvolumes in augustus 2025 met 1,1 procent ten opzichte van vorig jaar, en klom de Eurozone PMI voor de industrie in augustus naar 50,7, de eerste expansie sinds midden 2022. Het Road Freight Sentiment Index steeg in Q3 naar 12,7, het hoogste niveau sinds eind 2023. Het rapport verwacht ook een lichte opwaartse druk door seizoensrestocking richting de feestdagen en een voorzichtige opleving in de industrie.

Hogere toltarieven
Tegelijkertijd nemen de kosten voor transport toe door hogere toltarieven. In Q3 2025 verhoogden Roemeniƫ, Bulgarije en Slowakije hun tol respectievelijk met 17,8%, 7,7% en 40,9%.

De capaciteit in het Europese wegtransport staat onder druk. In Q3 2025 werden minder dan 32.000 nieuwe trucks geregistreerd, een daling van 39% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Daarnaast noteerde Duitsland in 2024 de hoogste faillissementsgraad van alle sectoren: 14 per 1.000 bedrijven. De teruglopende instroom van voertuigen en het wegvallen van kleinere bedrijven zorgen voor structurele krapte.

Verdere stijging van de tarieven verwacht
Vooruitkijkend verwacht de meerderheid van de marktpartijen (46%) in Q4 een lichte verdere stijging van de tarieven. Slechts 14% voorziet een daling, het laagste niveau van pessimisme in bijna twee jaar.

Het rapport concludeert dat de Europese wegtransportmarkt zich stabiliseert, maar dat hogere kosten, capaciteitsdruk en regionale verschillen de komende maanden bepalend blijven.

Bron: IRJ

Gerelateerde artikelen → Zie meer