Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AI zet transportsector op scherp en dwingt tot versnelling

Kunstmatige intelligentie (AI) maakt steeds meer zijn intrede in de transport- en logistieke sector en zorgt nu al voor efficiëntere processen en tijdwinst. Het gaat daarbij niet direct om zelfrijdende vrachtwagens, maar om slimme toepassingen achter de schermen, zoals het optimaliseren van routes en sturen op het welzijn van chauffeurs. Dat blijkt uit de sectorstudie 2025 van Panteia, ING en TVM Verzekeringen.

© TVM

In de praktijk wordt AI steeds vaker ingezet voor administratie, automatische vertaalmogelijkheden, klantcommunicatie en planning. Bedrijven die nu met deze toepassingen aan de slag gaan, bouwen aan hun toekomstig concurrentievoordeel.

Steeds hogere eisen aan efficiëntie
De sector stelt steeds hogere eisen aan efficiëntie en lage kosten, waardoor innovatie onmisbaar is geworden. Tegelijkertijd kampt de transportsector met een groot tekort aan personeel. AI kan repetitieve taken automatiseren en processen slimmer inrichten, zodat planners en HR-medewerkers zich kunnen richten op complexere werkzaamheden.

"Transporteurs hebben niet alleen chauffeurs nodig, maar ook data-analisten en logistieke ingenieurs", aldus de sectorstudie. Bedrijven moeten bovendien investeren in bijscholing en ontwikkeling van medewerkers om de digitale transitie mogelijk te maken.

Inspelen op verschillen in vervoersvraag
Transportbedrijven functioneren als dataknooppunten in de logistieke keten. Met goed gestructureerde data kunnen zij AI effectief toepassen en flexibel inspelen op verschillen in de vervoersvraag. Op drukke dagen kan de focus liggen op maximale efficiëntie, terwijl op rustigere dagen meer aandacht kan worden besteed aan het welzijn van chauffeurs of het minimaliseren van de CO₂-uitstoot.

Het gebruik van AI is nog relatief laag in kleinere bedrijven. Grote bedrijven hebben de schaalvoordelen en middelen om te investeren en kunnen door hun grote hoeveelheid data AI effectief inzetten. Hierdoor ontstaat een voorsprong die kleinere, vaak familiebedrijven die nog veel handmatige processen en verouderde systemen gebruiken, moeilijk kunnen bijbenen. Dit kan leiden tot verdere schaalvergroting en druk op kleinere spelers.

Doorbraak AI in transport moet nog komen
De sectorstudie concludeert dat de brede doorbraak van AI in transport nog moet komen. Bedrijven die nu investeren in digitale toepassingen, vaardigheden en infrastructuur, positioneren zich beter voor de toekomst. AI helpt processen sneller, duurzamer en mensvriendelijker te maken en ondersteunt bedrijven bij de groeiende uitdagingen van personeelstekort en efficiëntie.

Bron: TVM

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer