De verhuizing van vrachtafhandelaar Dnata naar de nieuwe Cargo City Amsterdam op Schiphol leidt sinds mei 2025 tot grote verstoringen in de Nederlandse luchtvrachtsector. Verladers kampen volgens ondernemingsvereniging evofenedex met vertragingen, hogere kosten en complexere logistiek.
De investering van zeventig miljoen euro in het ultramoderne, volledig geautomatiseerde vrachtcomplex had Schiphol efficiënter moeten maken, maar de ingebruikname veroorzaakte een domino-effect dat ook andere afhandelaars en systemen treft. Afgelopen weekend ontstonden opnieuw lange rijen vrachtauto's bij Dnata.
Meerdere keren uitgesteld
De verhuizing stond oorspronkelijk gepland voor juli 2025, maar werd meerdere keren uitgesteld. Schiphol heeft grote luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates Cargo, China Cargo Airlines en China Eastern Airlines toestemming gegeven om tot begin 2026 in de oude Station 6-faciliteit te blijven werken, omdat overstappen naar de nieuwe terminal voorlopig niet haalbaar is.
De nieuwe faciliteit van 61.000 vierkante meter, met een jaarlijkse capaciteit van 850.000 ton vracht, beschikt over geavanceerde technologie, waaronder geautomatiseerde opslag- en transportsystemen (ARS), automatisch geleide voertuigen (AVG's), slimme poorten met 3D-scanning en een centraal Cargo Control Centre.
Systemen functioneren nog niet goed samen
Toch functioneren de systemen nog niet goed samen. Zendingen worden niet altijd correct verwerkt en automatische meldingen komen niet altijd aan, waardoor vracht tijdelijk onvindbaar is. Het nieuwe Truck Visit Management-systeem (TVM) van Nallian, gekoppeld aan Hermes, Lödige en het Cargonaut-platform van Schiphol, veroorzaakt extreem lange wachttijden voor vrachtauto's, tot acht uur in plaats van één uur.
Daarnaast moesten gegevens handmatig opnieuw worden ingevoerd in het Cargonaut-systeem, waardoor digitalisering in de praktijk een stap terug werd. Door de ophoping van ULD-containers raakt de opslagruimte overvol en wordt vracht tijdelijk bij expediteurs opgeslagen.
Gebrekkige IT-afstemming
De verhuizing van Dnata viel samen met andere IT-migraties op Schiphol, wat de problemen verergerde. Betrokken partijen wijzen op gebrekkige coördinatie en onvoldoende testen voorafgaand aan de ingebruikname. Concurrent Luik Airport profiteert van de verstoringen; als deze trend doorzet, kan Luik Schiphol tegen het einde van 2025 in jaarlijks vrachtvolume voorbijstreven.
Totdat de situatie stabiliseert, naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026 of later, ervaren verladers volgens evofenedex extra logistieke complexiteit, incidenteel hogere kosten en vertraagde afhandeling van vracht.
Bron: evofenedex