Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Schip vaart rechtstreeks van Paita in Peru naar Vlissingen

Voor het eerst Ataulfo-mango's uit Peru per schip naar Europa

Eosta heeft als eerste Europese aanbieder Ataulfo-mango's uit Peru per schip naar Europa geïmporteerd. Dankzij innovaties bij de telers en een nieuwe vervoersstrategie behouden de mango's volgens Eosta hun kwaliteit, terwijl de CO₂-uitstoot drastisch wordt verlaagd.

© Eosta

Na een succesvolle proef van twee jaar arriveerde afgelopen week de eerste container met Peruaanse Ataulfo-mango's in Europa. De mango's, bekend om hun romige textuur en honingsmaak, veroorzaken nu 30 keer minder CO₂-uitstoot dan luchtvracht: 0,3 kg in plaats van 8,8 kg per kilo mango.

Zeetransport van een kwetsbaar product
Ataulfo-mango's zijn van nature kwetsbaar en worden traditioneel per vliegtuig vervoerd. Eosta werkte samen met een teler in de Peruaanse regio Piura aan oplossingen om zeetransport mogelijk te maken.

© Eosta

Joep van Koevorden, mango-inkoper bij Eosta, legt uit: "Ataulfo is normaal gesproken een ras dat per luchtvracht wordt vervoerd, omdat het zeer gevoelig is en de lange overtocht niet overleeft. We hebben echter een teler gevonden die iets eerder oogst – bij een iets lagere Brix-waarde – zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Daardoor is de houdbaarheid van de vruchten langer, wat zeetransport mogelijk maakt."

© Eosta

Daarnaast worden de mango's vervoerd op een schip dat aanzienlijk minder tussenstops maakt, rechtstreeks van Paita in Peru naar Vlissingen. "We besparen zo ongeveer een week aan transporttijd. Bovendien gebruiken we een gecontroleerde atmosfeer tijdens de overtocht, zodat de mango's in optimale conditie aankomen", aldus Van Koevorden.

Hoge kwaliteit en duurzame logistiek
De per schip aangevoerde Ataulfo-mango's behouden volgens Eosta hun volle smaak, aantrekkelijke uiterlijk en langere houdbaarheid, essentieel voor Europese klanten. Van Koevorden benadrukt: "Met de uitbreiding van zeetransport voor onze Ataulfo-mango's zetten we opnieuw een stap richting duurzamere fruitlogistiek – en behouden ze hun volle, typische Ataulfo smaak, met een aanzienlijk kleinere ecologische voetafdruk."

Voor meer informatie:
Eosta
IJsermanweg 15
2742 KH Waddinxveen
Tel: +31(0)180 635500
[email protected]
www.eosta.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer