Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe handelsroutes zetten druk op havens Rotterdam en Antwerpen

De veranderende internationale handelsroutes brengen de positie van grote Europese havens zoals Rotterdam en Antwerpen in gevaar. Door oorlogen, handelsconflicten en klimaatverandering ontstaan wereldwijd nieuwe logistieke knooppunten. Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade doet de Europese Unie te weinig om bij deze verschuivingen aangesloten te blijven.

© Allianz Trade

"Neem het klimaat", zegt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade. "In hete, droge periodes daalt in rivieren het waterpeil, bijvoorbeeld in de Rijn of de Donau. Noodgedwongen moeten schepen met minder lading varen. Dat kost geld en vraagt om andere oplossingen."

Aantal handelsrestricties verdrievoudigd© Allianz Trade
Naast klimaatfactoren spelen ook geopolitieke ontwikkelingen een rol. "Alleen al het afgelopen jaar is het aantal handelsrestricties verdrievoudigd. Dat raakt bijna 20% van de wereldwijde import", aldus Geeroms. "Vandaar dat je overal in de wereld 'friendshoring' ziet opkomen en regionalisering van productie en handel. Aan- en afvoerroutes veranderen hierdoor."

Volgens het rapport van Allianz Trade zijn traditionele vaarwegen zoals het Suezkanaal, het Panamakanaal en Europese binnenwateren niet langer vanzelfsprekend. Nieuwe routes ontstaan om leveringszekerheid te vergroten en kostenstijgingen te vermijden.

Veel vracht via alternatieve corridors
Sinds de Russische invasie in Oekraïne loopt veel vracht via alternatieve corridors, zoals die door Centraal-Azië en rond Kaap de Goede Hoop. Ook de handelsstromen met Azië verschuiven. "De intensiteit van de handel tussen China en Europa neemt af. Steeds meer handelsverkeer met Azië loopt via havens in landen als Vietnam en Maleisië. De zuidoostelijke Aziatische corridor wordt daardoor steeds belangrijker", zegt Geeroms. Hij wijst daarnaast op groeiende handelsstromen uit Latijns-Amerika en Afrika, mede gestimuleerd door het Mercosur-verdrag.

Om de Europese positie te versterken, investeert de EU via het Global Gateway-programma 300 miljard euro in nieuwe verbindingen met Afrika, Azië en Latijns-Amerika. "Brussel probeert zo Europese bedrijven gemakkelijker toegang te bieden tot opkomende markten", aldus Geeroms. "Het is een begin. Er moet natuurlijk veel meer gebeuren. Denk aan extra investeringen in verduurzaming, digitalisering, smart ports, moderne railcorridors en multimodale knooppunten. Europa moet doorpakken om de leidende rol te behouden in een verschuivend handelslandschap."

Voor meer informatie:
Johan Geeroms
Allianz Trade
Brabantlaan 2
5216 TV 's-Hertogenbosch
Tel: 073 3060603
[email protected]
www.allianz-trade.com

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer