Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
China leidend voor kersen, India sterk in opkomst

Chilenen zoeken nieuwe afzetmarkten voor kersen en kiwi's

De Chileense exporteur Subsole spreidt zijn afzetmarkten steeds breder. Terwijl kersen het nog altijd goed doen in China, groeit ook de aanwezigheid in India. Dat begon vijf jaar geleden met kiwi's, maar inmiddels zijn daar ook de eerste kersen aangekomen. Volgens commercieel directeur Gonzalo Gajardo Cortés is die spreiding hard nodig om minder afhankelijk te zijn van de Amerikaanse en Europese markt.

© Subsole

Op dit moment loopt het citrus- en kiwiseizoen op zijn eind, de avocadoteelt zit halverwege, en het kersenseizoen staat op het punt te beginnen. De avocado's leveren dit jaar de nodige uitdagingen op. "We hebben tussen week 35 en 42 grote volumes geëxporteerd", vertelt Gajardo. Voor Chili wordt een totaalvolume van 240.000 ton verwacht, een topjaar qua productie. "Toch blijft het lastig om goede prijzen te halen. De concurrentie is hevig, met export uit onder andere Peru, Colombia, Mexico, Zuid-Afrika, Kenia, Marokko, Spanje en Israël. Daardoor moeten exporteurs zich onderscheiden op kwaliteit, versheid en service."

© Subsole

Avocado is in Chili zelf ook razend populair: met een gemiddelde consumptie van zo'n 9 kilo per persoon per jaar is het land na Mexico de grootste consument wereldwijd. "De binnenlandse markt is eigenlijk onze grootste concurrent", aldus Gajardo.

Voor kiwi's was 2025 dan weer een uitstekend jaar. Door een wereldwijd tekort aan groene kiwi's lagen de prijzen hoog. Chili verkocht goed in Latijns-Amerika, maar ook in Azië, Europa en de VS waren de resultaten sterk. "De prijzen stijgen nu al vijf jaar op rij. Lage kwaliteit is geen optie meer; consumenten willen een topbeleving die kan wedijveren met het niveau van bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland", zegt Gajardo.

Tot slot benadrukt hij het belang van betere fytosanitaire toegangssystemen, zoals het systems approach-model voor de VS en Brazilië. "Die maken het mogelijk om minder of zelfs niet te hoeven fumigeren, wat de kwaliteit van het eindproduct ten goede komt."

Voor meer informatie:
Gonzalo Gajardo Cortés
Subsole
Tel: +56 941 49 9793 (Chili)
[email protected]
www.subsole.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer