De vijfde generatie Australische telers, David en Andrew Moon, hebben een innovatieve methode ontwikkeld waarbij ze onverkochte knoflook omzetten in puur Australische knoflookpoeder.
De gebroeders Moon, gevestigd in St.-George, Queensland, runnen hun bedrijf onder de merknaam Moonrocks. Ze leveren verse knoflook aan grote supermarkten zoals Coles. Het bedrijf, gelegen op ongeveer 500 km ten zuidwesten van Brisbane, produceert jaarlijks flinke hoeveelheden knoflook. Echter, door de strenge kwaliteitseisen van supermarkten worden soms delen van de oogst afgekeurd vanwege afwijkende bolgrootte of vorm.
"We realiseerden ons dat onze afgekeurde knoflook van uitstekende kwaliteit is. We besloten te brainstormen over alternatieve toepassingen," aldus David Moon, die knoflook beschrijft als "een veeleisende plant" omdat het handmatige oogst en veel arbeidskracht vergt.
De broers zagen potentie in het maken van lokaal geproduceerde knoflookpoeder en ontdekten dat China de voornaamste leverancier is van het knoflookpoeder dat in Australië wordt gebruikt. "Er was eigenlijk geen echt goede, pure Australische knoflookpoeder beschikbaar. China produceert meer groenten en fruit dan welke andere regio ook, en het meeste knoflookpoeder in Australië is afkomstig van daar. Dat wilden we veranderen," verklaart Moon.
Na drie jaar van testen en verfijnen, introduceerden de broers G'day Garlic, volledig vervaardigd uit Australische knoflook zonder toevoegingen. Het product wordt ter plaatse verwerkt in een afgesloten, hoogwaardige keuken en is momenteel online verkrijgbaar in grove, fijne en gekruide poedervarianten.
De commerciële productie van knoflook blijft arbeidsintensief en maakt gebruik van seizoensarbeiders uit Oost-Timor en Vanuatu. Het productieproces beslaat een cyclus van negen maanden, van planten tot verkoop, wat uitdagingen met zich meebrengt voor de liquiditeit van de telers. "Er zitten negen maanden tussen het planten en geld ontvangen," zegt Moon. "Het is een zware belasting voor de cashflow en hier komt Westpac om de hoek kijken."
Peta Ward, nationaal general manager van Westpac Regional and Agribusiness: "De uitdaging voor elke teler is seizoensgebondenheid. Cashflowondersteuning is essentieel en we zijn er trots op dat we telers als David en Andrew kunnen ondersteunen om Australië te blijven voeden."
De broers verkennen nu verdere productiemogelijkheden, waaronder gekneusde en ingemaakte knoflook, als onderdeel van hun bredere plan om meer waarde toe te voegen aan lokaal geteelde knoflook en verspilling van afgekeurde verse producten te verminderen.
Bron: The Advertiser