Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eurobarometer 2025:

7 op de 10 Europeanen hebben vertrouwen in nationale en Europese autoriteiten wat betreft voedselveiligheid

Uit nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA), blijkt dat hoewel Europeanen zich zorgen maken over wat ze eten, er een sterk vertrouwen is in de autoriteiten die waken over voedselveiligheid. Volgens de Eurobarometer-enquête 2025 over voedselveiligheid in de EU staat voedselveiligheid op de derde plaats van elementen die de aankoopbeslissingen beïnvloeden, na kosten en smaak. Daarnaast vinden zeven op de tien burgers de Europese en nationale autoriteiten een betrouwbare informatiebron over voedselrisico's.

De campagne Safe2Eat, geleid door EFSA en verschillende Europese landen waaronder België, bouwt mee aan dit vertrouwen. De 5e editie van de Europese campagne is bedoeld om consumenten te voorzien van duidelijke, wetenschappelijk onderbouwde informatie en tips over voedselveiligheid, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken met betrekking tot voedsel.

Belangrijkste bevindingen van de Eurobarometer 2025

  • Artsen en wetenschappers genieten groot vertrouwen: 86% van de Belgen vertrouwt wetenschappers die werkzaam zijn bij publieke instellingen in de informatie over voedselveiligheid. 92% heeft vertrouwen in hun arts.
  • Bijna de helft van de consumenten vertrouwt de veiligheid van de voeding die ze kopen: 47% van de Belgen kijkt niet naar informatie over voedselveiligheid, omdat zij ervan uitgaan dat de producten die aangeboden worden veilig zijn.
  • Het vertrouwen in publieke instituties groeit eveneens: sinds 2022 bedraagt het vertrouwen in nationale autoriteiten 71%, en in EU-instituties 72%. Noord-Europese landen scoren het hoogst, terwijl het vertrouwen in delen van Zuid- en Oost-Europa relatief lager ligt.

Nikolaus Kriz, directeur van EFSA, reageert: "De nieuwste Eurobarometer-resultaten zijn bemoedigend: steeds meer Europeanen erkennen en vertrouwen op de essentiële rol van wetenschap bij het beschermen van het voedsel dat we dagelijks consumeren. Maar vertrouwen alleen is niet genoeg — mensen hebben duidelijke en bruikbare adviezen nodig. Daarom hebben we de afgelopen vijf jaar via onze Safe2Eat-campagne complexe wetenschap omgezet in praktische tips om Europeanen te helpen veiligere en beter geïnformeerde voedselkeuzes te maken."

Voedselvergiftiging beïnvloedt consumentengedrag
Incidenten op het gebied van voedselveiligheid kunnen het gedrag van consumenten duidelijk beïnvloeden. Acht op de tien Belgen (80%) geeft aan dat zij hun bereidings- of consumptiegewoonten zouden aanpassen na een voedselvergiftiging, namelijk door meer aandacht te hebben voor hygiëne in de keuken, rauwe producten zoals vlees en vis meer te verhitten of hoog-risicoproducten te vermijden.

Over Safe2Eat
De Safe2Eat-campagne helpt burgers voedselveiligheid beter te begrijpen en geïnformeerde keuzes te maken. Ze richt zich op drie hoofdthema's: wat er in uw voedsel zit, voeding en gezondheid, en veilig omgaan met voedsel. In 2025 wordt de campagne in de EU en deelnemende landen uitgerold en biedt burgers praktische adviezen en wetenschappelijk onderbouwde middelen over voedselveiligheid.

Bron: FAVV

Gerelateerde artikelen → Zie meer