Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Ook in de winter vraag naar betrouwbaarheid Belgische tomaten"

Eerste volledig elektrische vrachtwagen in Belgische tuinbouwsector bij Tomeco

Tholen - Hij rijdt vandaag voor het eerst tussen de teeltlocatie van Tomato Masters en de sorteer- en verpakkingslocatie van Tomeco in Hoogstraten. Op de ochtend van 12 november presenteerden Tomeco, Tomato Masters en Coöperatie Hoogstraten haar nieuwe volledig elektrische Mercedes Benz E-Actros. "Deze vrachtwagen is de eerste elektrische vrachtwagen in België die wordt ingezet tussen een tuinbouwbedrijf en een coöperatie, en niet door een transportfirma. Voor ons is transport geen kernactiviteit. Het gaat enkel om het vervoer van product. Dat maakt deze stap bijzonder", vertellen Tom Vlaeminck (Tomato Masters) en Franky Van Looveren (Tomeco).

© Jannick Flach | AGF.nl
Lotte De Jongh (Tomeco), Tom Vlaeminck (Tomato Masters), Franky Van Looveren (Tomeco) en Leen Matthé (Coöperatie Hoogstraten)

"Duurzaamheid speelt in al onze activiteiten een belangrijke rol", legt Tom uit. "Onze nieuwe elektrische vrachtwagen rijdt tot drie keer per dag, onder andere richting Carrefour en andere filialen. Het grote voordeel is dat hij volledig elektrisch tot 500 à 600 kilometer kan afleggen, afhankelijk van de omstandigheden, zonder tussentijds op te laden. Zo kunnen we probleemloos twee ritten heen en terug naar de veiling uitvoeren. Bij ons op het bedrijf hebben we een snellader geïnstalleerd, zodat de vrachtwagen telkens bij terugkomst direct kan worden opgeladen. Daardoor vertrekt hij elke rit met een volle batterij, en hoeft de chauffeur zich nooit zorgen te maken over het resterende bereik. Mocht er een omweg of vertraging zijn, dan vormt dat geen enkel probleem."

Hierbij is gedacht aan alle aspecten. "We beschikken over een batterij-opslagsysteem op ons bedrijf. Wanneer de stroomprijzen laag zijn of er een energie-overschot is in België, laden we die batterijen op. 's Nachts, wanneer de vrachtwagen oplaadt, gebruiken we die opgeslagen stroom. Bovendien plaatsen we binnenkort ook zonnepanelen, zodat de vrachtwagen volledig met groene stroom kan worden opgeladen. De vrachtwagen kan tot 18 ton emissievrij vervoeren."

Elektrificatie wagenpark
Betekent dit dan ook een eerste stap naar volledige elektrificatie van het wagenpark? "Zeker. We hebben al elektrische personenwagens, en nu dus ook onze eerste elektrische vrachtwagen. De twee andere vrachtwagens worden voorlopig nog niet vervangen, maar toekomstige aankopen zullen sowieso elektrisch zijn." Franky vult aan: "Dit project is niet enkel belangrijk voor Tomato Masters, maar ook als testcase binnen de hele Tomeco-groep. We zijn met meerdere teeltbedrijven binnen onze groep, en dit is een waardevolle proef om te zien hoe elektrische transportmiddelen in onze sector kunnen functioneren."

© Jannick Flach | AGF.nl

Leen Matthé stipt, namens Coöperatie Hoogstraten, aan dat duurzaamheid een alsmaar belangrijk wordend item wordt in de sector. "Zo hebben we ons onlangs aangesloten bij het Science Based Targets Initiative (SBTi), een erkend internationaal programma dat bedrijven helpt hun CO₂-uitstoot te reduceren in lijn met het Akkoord van Parijs. Veel van onze klanten zijn al betrokken bij dit initiatief, en we vinden het belangrijk om mee te doen aan een traject dat daadwerkelijk aantoonbare resultaten oplevert. Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker vanuit de markt. Consumenten en retailers verwachten dat tomaten op een verantwoorde manier worden geproduceerd en vervoerd. Dit project is dus een volgende stap in die richting."

LZV's
Bovendien wordt er al gekeken naar eventuele volgende stappen, geeft Tom aan. "We onderzoeken ook de mogelijkheid om met volledig elektrische LZV's te rijden. Die kunnen meer lading meenemen, waardoor het aantal ritten vermindert en de uitstoot per kg product verder daalt. Momenteel is het traject tussen Hoogstraten en de snelweg nog niet goedgekeurd voor LZV's, maar we zijn aan het kijken of dit wel kan gebeuren. Zodra dat lukt, kunnen we met twee ritten evenveel vervoeren als nu met drie."

Belichte teelt
Op dit moment zal de nieuwe vrachtwagen het nog iets minder druk hebben, gezien de winterperiode, maar toch blijft Tomeco de hele winter product uit belichte teelt aanbieden. "Onze belichte teelt omvat ongeveer twintig hectare tomaten", legt Franky uit. "We willen jaarrond produceren en leveren, dus ook in de winter willen we mooie volumes aan kunnen bieden. De vraag komt in die periode voornamelijk uit België zelf, maar ook Nederland en het Verenigd Koninkrijk blijven in de markt. Vooral onze San Marzano tomaten zijn erg populair op de Britse markt in de winterperiode."

© Jannick Flach | AGF.nl

Het betekent dat de belichte teelt na de energiecrisis van een aantal jaar geleden weer helemaal op niveau is. "De energieprijzen zijn natuurlijk wat gedaald ondertussen, waardoor het weer aantrekkelijker wordt om lokaal te telen. Belgische retailers hechten bovendien veel belang aan betrouwbaarheid en kwaliteit. Tijdens de energiecrisis kwamen veel tomaten uit Zuid-Europa, maar dat leidde soms tot lege schappen of mindere kwaliteit. Daarom kiezen veel ketens nu opnieuw voor lokale teelt met belichting, ook in de winter. Dankzij moderne LED-technologie kunnen we dat bovendien energie-efficiënter doen, wat ook onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid laat zien."

Voor meer informatie:
Tomeco
+32 3 284 16 84
[email protected]
www.feelgoodtomatoes.com

Coöperatie Hoogstraten
+32 33 40 02 11
[email protected]
www.hoogstraten.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer