Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
gericht op Latijns-Amerika na afkoeling Noord-Afrikaanse vraag

Moeilijke wereldmarkt zet exportdruk op Duits pootgoedbedrijf Mohr Potatoes

Met de export van de eerste pootaardappelen naar het buitenland in 1989 legden Jens en Carsten Mohr de basis voor wat vandaag een internationaal erkende merknaam is: Mohr Potatoes. Afgelopen week vierde de handelsnaam haar elfjarig bestaan – maar achter dat merk schuilt meer dan drie decennia ervaring in de pootgoedteelt.
De Jens und Carsten Mohr GmbH&Co.KG, ontstaan in 1996 uit de samenvoeging van de bedrijven van de beide neven, kan inmiddels bogen op ruim twintig jaar gespecialiseerde pootaardappelproductie.

Het Noord-Duitse familiebedrijf bewerkt circa 950 hectare in de vruchtbare zeekleigronden aan de Noordzeekust van Sleeswijk-Holstein en werkt daarbij nauw samen met regionale teeltpartners. Dankzij moderne teelttechniek, streng gecontroleerde teeltprocessen en de inzet van hoogwaardig basismateriaal produceert Mohr Potatoes jaarlijks meer dan 5.000 ton pootaardappelen. Deze vinden, naast afzet binnen Europa, vooral hun weg naar Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

© Eva Kristin Bartels

Internationale groei met oog voor kwaliteit
Sinds de oprichting van de handelsnaam Mohr Potatoes in 2014 zet het bedrijf consequent in op uitbreiding van zijn internationale afzetmarkten. De twee neven, Jens en Carsten Mohr, die het bedrijf leiden, bereiden inmiddels de volgende generatie – dochters Anneke en Johanna – voor op de toekomstige bedrijfsopvolging.
Het teeltbedrijf richt zich op de vermeerdering van vrije rassen en geselecteerde Duitse en Nederlandse kruisingen, terwijl de handelsafdeling, met twee medewerkers, zich toelegt op de internationale verkoop – waaronder ook grote maten voor export binnen Europa.
Naast een stabiele positie op de Noord-Afrikaanse markt richt Mohr Potatoes zijn blik steeds vaker op Latijns-Amerika. Groei gebeurt daarbij op typisch Noord-Duitse wijze: nuchter, doordacht en altijd met focus op kwaliteit.

© Eva Kristin Bartels

© Hugo Huijbers | AGF.nl

Groot jubileumfeest met klanten, partners en familie
Op 5 oktober nodigde Mohr Potatoes klanten, partnerbedrijven en familieleden uit om het elfjarig jubileum van de handelsnaam te vieren – een evenement dat 300 tot 350 gasten trok. "Het was een geslaagde dag van begin tot eind," vertelt Fernando Figueroa von Fabeck, verantwoordelijk voor productie en exportverkoop. "We hebben enorm genoten van de vele positieve reacties van klanten, collega's en families die dit bijzondere moment met ons vierden."

Onder de aanwezigen bevonden zich onder meer vaste afnemers, regionale pootgoedtelers en vertegenwoordigers van machinefabrikanten zoals Grimme, de Wulf, Muss Agrartechnik en RM/Ruijter. Naast een kleine machinepresentatie – waaronder een nieuwe kistenwasmachine – was er ruimte voor persoonlijke gesprekken, een gezamenlijke receptie met toespraken en een uitgebreid randprogramma.
In een naastgelegen hal werden diverse aardappelrassen en klonen gepresenteerd, waaronder nieuwe variëteiten uit Nederland, Beieren en Polen waarmee Mohr Potatoes mogelijk gaat werken in het segment van beschermde rassen.

© Eva Kristin Bartels
Impressie van de geslaagde jubileumviering

Lastige marktomstandigheden drukken op afzet
Ondanks het feestelijke jubileum is de marktsituatie op dit moment allesbehalve eenvoudig.
"Dit jaar is het moeilijkste in mijn vier jaar bij het bedrijf," vertelt Figueroa. Wereldwijd is er sprake van een overaanbod aan aardappelen, en met name de vraag vanuit Noord-Afrika, een van Mohr Potatoes' belangrijkste exportmarkten, is momenteel terughoudend.
"Klanten proberen de prijs te drukken en tijd te rekken, maar wij moeten ons pootgoed verkopen, dat zorgt voor spanning," aldus Figueroa.
Het doel is om 75 tot 80 procent van de voorraad uiterlijk in december of januari af te zetten. Een groot deel is al gecontracteerd, maar de resterende volumes kunnen nog een uitdaging vormen.

Daarnaast spelen fytosanitaire problemen een rol. Door virusinfecties is dit jaar een groter aantal partijen afgekeurd, vooral in Nedersaksen, maar ook steeds vaker in Sleeswijk-Holstein. "Die partijen komen vervolgens vaak op de consumentenmarkt terecht, waar ze de prijsdruk verder opvoeren," legt Figueroa uit.

© Eva Kristin Bartels

Blik op de toekomst
Ondanks de huidige uitdagingen blijft Mohr Potatoes voorzichtig optimistisch. Met flexibele afzetstrategieën – zoals de verkoop van grote maten als consumptiegoed – en nieuwe rassenprojecten blijft het bedrijf inzetten op kwaliteit, innovatie en langdurige samenwerkingen met partners wereldwijd.

Voor meer informatie:
Fernando Figueroa von Fabeck
Mohr Potatoes
Nordseeweg 1
25764 Heringsand, Duitsland
Tel.: +49 162 183 4450
[email protected]
www.mohrpotatoes.de

Gerelateerde artikelen → Zie meer