© Gaiser KG
Schwarzwälder Frischebörse Gaiser is al decennia een pionier in de handel van fruit, groenten en andere levensmiddelen onder cateraars, kantinekeukens, slagers en speciaalzaken in het noordelijke Zwarte Woud. "Wij werken anders dan veel andere bedrijven," zegt Axel Gaiser, die al 30 jaar de leiding heeft over het bedrijf. Dankzij een breed scala aan producten, 24 uursservice, strategische overnames en persoonlijke klantrelaties heeft Gaiser een prominente plaats in de markt verworven.
High convenience in de lift
Groenten en fruit vormen nu ongeveer twee derde van de totale omzet, hoewel de vraag naar traditionele producten langzaam afneemt. Door een tekort aan geschoold personeel in de horeca groeit de vraag naar hoogwaardige gemaksproducten. Gaiser: "We zijn in onze regio exclusief partner van Dahlhoff, gespecialiseerd in delicatessen voor slagers en speciaalzaken. Wij bieden vooral exclusieve producten aan waar veel vraag naar is. We maken het mogelijk om zelfs kleine hoeveelheden 24 uur per dag bij te bestellen. Dit is cruciaal om in deze competitieve markt te overleven."
Gaiser heeft ook al tien jaar ervaring in het maken van verse fruitsalades. "We begonnen met drie smaken, maar verkopen nu uitsluitend de populaire Hawaïaanse mix, met ananas als hoofdingrediënt. De salade bevat ook diverse soorten meloenen en rode en groene appels."
© Hugo Huijbers | AGF.nl
Een deel van het wagenpark met vooraan een klassieker
Transport niet doorslaggevend voor prijs
Momenteel bevindt Gaiser zich midden in de jaarlijkse seizoensovergang. Het seizoen voor de Duitse sla is bijna voorbij en wordt vervangen door producten uit Zuid-Frankrijk. In week 45 begint de verkoop van Spaanse sinaasappels en Clemenules clementines. Tot nu toe zijn meloenen voor de fruitsalades afkomstig uit Spanje en Frankrijk, maar nu begint het seizoen van het zuidelijk halfrond. Gaiser: "Het is interessant dat de eerste overzeese meloenen goedkoper zijn dan de laatste uit Spanje. Het toont aan dat transport niet altijd de prijs bepaalt. Het Europese meloenenseizoen was gemengd, met zomerse prijsstijgingen door tekorten. Ik maak me zorgen dat meer telers verdwijnen door marktconcentratie, wat in de toekomst tot knelpunten kan leiden als er minder producten voor vrije handel beschikbaar zijn."
Hoewel ook Gaiser digitalisering omarmt, blijft persoonlijk contact met klanten en leveranciers essentieel. "Wij bieden geen producten meer aan, maar oplossingen. Tijdens een seminar aan het begin van mijn carrière leerde ik dat 80% van de aankoopbeslissingen emotioneel zijn, terwijl slechts 20% rationeel is. In onze branche is service meer waard dan prijs."
© Hugo Huijbers | AGF.nl
Het Caparros-assortiment is een van de kwaliteitsmerken voor groenten en fruit. Het basisassortiment bestaat uit meer dan 300 artikelen, waaronder fruit, salades, groenten en fijne specialiteiten.
Toegevoegde waarde in de regio
Met de overname van het traditionele bedrijf Steimle-Conserven kort na de eeuwwisseling kreeg de Frischebörse een nieuwe bedrijfstak die, dankzij zijn hoge kwaliteitsstandaard, een belangrijke bijdrage levert aan de verdere ontwikkeling van het handelsbedrijf.
De belangrijkste afnemers binnen dit segment zijn slagerijen, delicatessenwinkels en organisatoren van evenementen. "Het zuurkoolseizoen is inmiddels in volle gang. Van oktober tot februari is zuurkool een echte hardloper, ook bij verenigingsactiviteiten en evenementen. Gedurende het jaar hebben we daarnaast een stabiele afzet opgebouwd met onze zure en zoetzure augurken onder het kwaliteitsmerk Steimle." Het bedrijf treedt daarbij uitsluitend op als merkhouder en handelspartner: de producten worden rechtstreeks betrokken van regionale producenten, waardoor de toegevoegde waarde in de regio blijft.
"Onze verse producten worden hoofdzakelijk in de directe omgeving afgezet, binnen een straal van circa 70 tot 80 kilometer," aldus het bedrijf. "Binnen het conservenassortiment reikt het afzetgebied echter aanzienlijk verder, omdat deze klanten doorgaans slechts één keer per maand worden beleverd."
© Hugo Huijbers | AGF.nlHet zuurkoolseizoen is nu in volle gang. Er waren enkele problemen met ingemaakte augurken, maar door goede samenwerking zijn deze opgelost, waardoor grote leveringsproblemen zijn voorkomen.
Marktverschuiving in de horeca
Ondanks alles kijkt Gaiser met vertrouwen naar de toekomst. "De vraag naar catering in gemeenschappelijke voorzieningen is stabieler dan ooit. Fusies en gecentraliseerd inkoopbeleid veroorzaken soms problemen. Hierdoor blijft de verkoop goed, maar is het niet meer zo eenvoudig als 10-20 jaar geleden. Door werktijdverkorting en thuiswerken krimpt de kantinemarkt. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten. In het cateringsegment zien we wie zich kan onderscheiden. Gelukkig zijn er in onze regio nog veel goede restaurants die dagelijks vol zitten."
© Hugo Huijbers | AGF.nl
Schwarzwälder Frischebörse Gaiser werd in 1995 in zijn huidige vorm opgericht, maar de basis voor het succes van dit familiebedrijf werd meer dan 70 jaar geleden gelegd.
Voor meer informatie:
Axel Gaiser
Schwarzwälder Frischebörse Gaiser KG
Seeweg 30
72178 Waldachtal-Salzstetten, Duitsland
Tel.: +49 7486 97980
[email protected]
www.gaiser-frischeboerse.de