Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Diepgevroren ananas biedt kansen voor kleine Peruaanse telers

De Peruaanse AGF-sector zit in een transformatiefase. Het land zet in op nieuwe marktgerichte productieketens, waarbij kleinschalige telers beter worden verbonden met de agro-industrie. Luis Llanos, hoofd van Agromercado – onderdeel van het ministerie van Landbouw – benadrukt het belang van samenwerking, toegevoegde waarde en het inspelen op de vraag van de markt.

© Agromercado

Agromercado fungeert als brug tussen de kleinschalige en middelgrote telers en de afzetmarkt. Sinds 2024 – het jaar waarin het instituut verderging onder de nieuwe naam (voorheen 'Sierra y Selva Exportadora') – zijn er programma's gestart die gericht zijn op professionalisering. Denk aan trainingen, certificering en ondersteuning bij het vormen van coöperaties. Alles met het doel om beter toegang te krijgen tot binnen- en buitenlandse markt.

Agromercado helpt om telersverenigingen direct te koppelen aan wat afnemers zoeken. Denk aan eisen voor maatvoering, kwaliteit, en certificeringen zoals GlobalG.A.P. of bio-labels. "We beginnen bij de markt. Eerst luisteren we naar wat exporteurs nodig hebben, daarna zorgen we dat de telers daaraan kunnen voldoen", legt Llanos uit.

© Agromercado

Binnen de strategie zijn een aantal gewassen speerpunt: inheemse aardappelen, quinoa, fijne cacao, koffie, verse gember, passiefruit, Valencia sinaasappelen en, steeds prominenter, de Golden ananas. Vooral die laatste doet het momenteel goed. De internationale vraag naar verwerkte ananas – diepgevroren, gedroogd of biologisch – stijgt, mede door een dalende productie in Centraal-Amerika. Peru speelt daar slim op in, met een snelgroeiende aanplant in het centrale oerwoud en langs de noordkust.

© Agromercado

Volgens Llanos is de infrastructuur voor verwerking – zoals vries- en drooginstallaties in regio's als Piura en Lambayeque – al aanwezig dankzij eerdere investeringen in mango, avocado en blauwe bessen. "Als we de Golden ananas echt integreren in dat cluster op de noordkust, kan dat zorgen voor een doorbraak. Zeker omdat het een gewas is dat je duurzaam kunt telen, zonder ontbossing. Dat is een pluspunt voor milieubewuste markten."

Tegelijkertijd opent Agromercado nieuwe kantoren in onder andere Tumbes, Lima, Ica en Tacna. Daar wordt ingezet op de teelt van exportwaardige fruitsoorten en op omschakeling naar winstgevender gewassen. Zo stimuleert men in Tacna de teelt van Washington sinaasappelen en oregano, terwijl in Cañete en Huacho (Lima) framboos en passiefruit worden gezien als duurzame alternatieven.

© Agromercado

Ruim 25.000 telers hebben inmiddels kunnen profiteren van deze aanpak. De export van biologische producten overschrijdt inmiddels de grens van 850 ton, met bestemmingen als Europa, de VS en India. "De wereldmarkt vraagt om gecertificeerd fruit met een verhaal. De uitdaging is om niet op volume te concurreren, maar op kwaliteit, herkomst en toegevoegde waarde."

Voor meer informatie:
Luis Llanos
Agromercado
Tel: +51 944 150 457 (Peru)
[email protected]
www.agromercado.gob.pe

Gerelateerde artikelen → Zie meer