Een kwaliteitsproduct als de bergkers verdient een aanpak die de hele keten versterkt. Dat is precies het doel van de nieuwe samenwerking tussen twee gevestigde namen in de Italiaanse fruitsector: Melinda en VIP. Het akkoord, dat vanaf 2026 van kracht wordt, wil de bergkers beter in de markt zetten en de positie van de telers versterken.
© Consorzio Melinda
Zowel Melinda – een consortium van 16 coöperaties met zo'n 4.000 aangesloten telers – als VIP, dat 7 coöperaties en 1.500 fruittelers verenigt, hebben al jaren een kersenaanbod in hun assortiment. De bundeling van krachten is logisch: hun productie is complementair, en samen kunnen ze een sterker aanbod realiseren.
Met het nieuwe partnerschap wordt de hele keten aangepakt, van teelt tot winkel. De kersen moeten voldoen aan gezamenlijke, strenge kwaliteitsnormen, en de volledige afzet komt in handen van Melinda. Zo ontstaat er een gezamenlijke aanpak voor grotere volumes, die beter aansluit op de toenemende vraag naar bergkersen. Steeds meer consumenten waarderen namelijk de unieke smaak en kwaliteit die deze kersen bieden.
© Consorzio MelindaThomas Oberhofer (voorzitter van VIP), Ernesto Seppi (voorzitter van Melinda) en Rodolfo Brochetti (voorzitter van Cooperativa La Trentina)
Volgens Ernesto Seppi, voorzitter van Melinda, laat deze samenwerking perfect zien hoe je via bundeling sterker staat. "We combineren vakmanschap, ervaring en gedeelde waarden in één duidelijke richting: een betere beloning voor onze telers. In een tijd waarin de markt steeds meer centraliseert, is samenwerken geen optie meer, maar pure noodzaak."
© Consorzio Melinda
Ook Thomas Oberhofer, voorzitter van VIP, ziet in de samenwerking een belangrijke stap vooruit. "De coöperatieve gedachte is de brug tussen onze regio's. Door samen te werken met Melinda tillen we de bergkers naar een hoger niveau. Zeker nu, met de uitdagingen waar de sector voor staat, is samenwerking tussen telers de sleutel tot succes."