Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europese vraag naar nichegewassen blijft groeien; Spanje en Frankrijk topmarkten

Costa Ricaanse cassave en Hondurese okra blijven stabiel ondanks teeltuitdagingen

Cassave en okra zijn populaire nicheproducten bij Latijns-Amerikaanse, Afrikaanse en Arabische gemeenschappen in Europa. Agromar Fresh, actief in zowel Costa Rica als Honduras, speelt hier handig op in. "Onze cassave komt uit Costa Rica, de okra uit Honduras", vertellen Daniel Miranda en Julio Pineda van Agromar Fresh.

© Agromar Fresh

"We versturen wekelijks zo'n tien containers naar onder meer Spanje, Portugal, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Italië." Buiten Europa levert het bedrijf ook aan de VS, Canada en Puerto Rico.

© Agromar Fresh

Toch is het geen makkelijke sector. De klimaatverandering gooit roet in het eten, vooral in Costa Rica. "Het weer is niet meer voorspelbaar. Regen valt onregelmatig en seizoenen verschuiven. Daardoor wordt het steeds lastiger om een teeltplanning te maken, van grondbewerking tot oogst", legt Miranda uit. Het bedrijf bewerkt momenteel zo'n 250 hectare land en probeert het hoofd boven water te houden door teeltdiversificatie. Zo hopen ze jaarrond een constante aanvoer te kunnen garanderen.

In Honduras zijn het juist de arbeidskrachten die schaars worden, zeker in het oogstseizoen van de koffie. "De koffiepluk concurreert direct met de groentesector", aldus Pineda. Ondanks die uitdagingen weet Agromar Fresh toch een stabiele export in stand te houden, waaronder ook Aziatische gewassen zoals fleskalebas en ramboetan.

© Agromar Fresh

Wat de prijzen betreft, ziet het bedrijf Europa als een stabielere afzetmarkt dan Noord-Amerika. "De Europese markt betaalt beter, maar stelt strengere eisen aan het uiterlijk van het product. In de VS ligt de nadruk op andere kwaliteitsaspecten. Elk land heeft zo zijn eigen regels", vertelt Pineda.

Hoewel cassave nog steeds een nicheproduct is, ziet het bedrijf kansen in de groeiende vraag naar natuurlijke, glutenvrije alternatieven, ook onder Europese consumenten. Voorlopig blijft Agromar Fresh zich richten op verse groenten en fruit, maar er liggen plannen op tafel voor het ontwikkelen van bewerkte en toegevoegde waarde-producten in de toekomst.

Voor meer informatie:
Julio César Pineda
Agromar Honduras
Tel: +506 8702 1025 (Costa Rica)
[email protected]
https://agromarcr.com/

Daniel Miranda
Agromar USA
[email protected]
https://agromarcr.com/

Gerelateerde artikelen → Zie meer