Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
‘gekleurde’ ananas wint terrein in Europese retail

Kerstperiode wordt spannend voor aanvoer Costa Ricaanse ananas

Eind 2024 en begin 2025 kreeg Costa Rica te maken met zware regenval. Die extreme weersomstandigheden hebben een flinke impact gehad op de ananasteelt, wat juist rond de Kerst voor problemen kan zorgen. Dan schiet de vraag namelijk omhoog.

"In Spanje merken we al het hele jaar dat er minder aanvoer is vanuit Costa Rica", vertelt Patricia Antón, importmanager bij Cultivar. "Tijdens de zomer zagen we juist het tegenovergestelde: door natuurlijke bloei kwamen er in korte tijd veel ananassen op de markt. Dat zorgde voor overaanbod en een prijsval."

De schaarste aan ananas en de hoge prijzen voor meststoffen blijven een hoofdpijn.

"Na de zomer stabiliseerde de situatie even. Minder aanvoer bracht de markt weer in balans. Maar in oktober en begin november stokte de vraag. Tegelijkertijd liep het aanbod iets op, wat opnieuw tot vertraging op de markt leidde."

Richting de feestdagen wordt het spannend. De volumes blijven beperkt, wat de druk op de markt weer zal verhogen. "Kerst wordt echt een uitdaging", waarschuwt Antón. "Er is niet alleen weinig fruit beschikbaar, ook de logistiek wordt spannend. Alles staat of valt met een tijdige aankomst van de containers uit Costa Rica. Vertragingen kunnen het verschil maken in deze piekperiode."

Cultivar werkt vooral met ananassen uit Costa Rica, nog altijd het belangrijkste land qua kwaliteit, smaak en jaarrond beschikbaarheid. Landen als Panama, Colombia en Ecuador komen weliswaar op, maar kunnen Costa Rica nog niet van de troon stoten.

Wat betreft het soort ananas, ziet Antón een duidelijke verschuiving: de 'gekleurde' ananas wint terrein. De 'groene variant' verdwijnt steeds vaker uit de schappen. "De kleurvolle ananas oogt aantrekkelijker, is rijper en sluit beter aan bij de wensen van de retail", legt ze uit. Supermarkten kiezen bewust voor producten die er mooi uitzien. Deze voorkeur heeft ook de logistiek en planning in de keten veranderd. De gekleurde ananas is intussen uitgegroeid tot de standaard op de Europese markt.

Cultivar verkoopt jaarlijks zo'n 7.000 ton ananas. "De supermarkt blijft het belangrijkste afzetkanaal, al blijven we ook actief op de groothandelsmarkt", besluit Antón. "Die blijft namelijk een waardevol onderdeel van onze strategie."

Voor meer informatie:
Patricia Antón
Cultivar
Longitudinal 9 nº 30
08040 Barcelona (Spanje)
Tel: +34 911 44 10 80
[email protected]
www.cultivar.net

Gerelateerde artikelen → Zie meer