De Braziliaanse limesmarkt zit in een overgangsfase. Het fruit is kleiner dan normaal, de prijzen blijven laag en de vraag vanuit Europa neemt af nu het kouder wordt op het noordelijk halfrond.
Volgens Wellington Carvalho van exportbedrijf Don Vicente hebben recente regenbuien in de deelstaat São Paulo eindelijk voor wat verlichting gezorgd. "De regen is net op gang gekomen. We verwachten dat het aanbod in de komende dagen langzaam toeneemt", zegt hij.
© Don Vicente
Europa blijft de belangrijkste afzetmarkt voor Braziliaanse limes. Nederland speelt daarin een centrale rol als logistieke hub voor de verdere distributie. Toch merkt Carvalho dat het Europese markttempo vertraagt. "Tot half oktober lagen de prijzen nog stevig, maar met het koudere weer en een ruimer aanbod begint de vraag af te nemen."
Momenteel schommelen de prijzen tussen de €5 en €7 per karton, afhankelijk van de maat en kwaliteit. Grote maten zijn gewild in Europa, terwijl de kleinere vooral op de binnenlandse markt worden afgezet. "Soms is die binnenlandse markt zelfs aantrekkelijker", aldus Carvalho.
© Don Vicente
In tegenstelling tot ander citrus kent de lime geen duidelijke oogstpiek. Brazilië oogst verspreid over het jaar, met enkele drukke periodes. "We staan nu aan het begin van een nieuwe oogst, die loopt tot medio februari. December en januari worden waarschijnlijk het drukst", legt hij uit. Veel hangt daarbij af van het weer.
De vraag naar limes in Europa hangt sterk samen met het seizoen. In de zomer, als mensen vaker buiten zijn en cocktails drinken, stijgt de consumptie flink.
Brazilië hoort nog steeds bij de top vijf van grootste limesexporteurs wereldwijd. Het land concurreert direct met onder andere Zuid-Afrika, Turkije en Mexico. Die laatste richt zich vooral op de VS. "Brazilië wint terrein, mede dankzij een hogere productiviteit en een bredere klantenkring", zegt Carvalho.
© Don Vicente
Vooruitkijkend wil Brazilië voet aan de grond krijgen in Azië. Er lopen al gesprekken met India en China over markttoegang. De logistiek is daarbij wel een struikelblok. "De scheepvaart naar Azië duurt nu soms meer dan 40 dagen. De limes blijven lang goed, maar idealiter halveren we die transittijd naar zo'n 15 à 20 dagen", legt Carvalho uit.
Voor meer informatie:
Wellington Carvalho
Don Vicente
Tel: +55 17 99732 1110 (Brazilië)
[email protected]
www.frutasdonvicente.com.br