De druivenoogst in Brazilië verloopt voorspoedig. Dankzij stabiel weer zijn zowel de volumes als de kwaliteit dik in orde, vertelt Daniel Eijsink, CEO van Kuará Frutas. "We zitten in een normaal seizoen, zonder slechte weersomstandigheden zoals de regenval van vorig jaar. Dat maakt echt het verschil", legt hij uit.
© Kuará Frutas
"Brazilië teelt druiven het hele jaar door en richt zich met name op de Europese markt, goed voor zo'n 50% van de export. Ongeveer 15% gaat naar de Verenigde Staten, de rest naar Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Populaire rassen als Autumn Crisp, Cotton Candy, Candy Snaps, Sugar Crisp, Sweet Globe, Cherry Crush en Arra Sweeties vinden makkelijk hun weg naar verschillende bestemmingen. Ze blijven goed houdbaar en zijn flexibel inzetbaar qua markt."
© Kuará Frutas
Toch is het dit jaar in Europa iets lastiger dan voorheen. Spanje en Italië hebben zelf veel druiven geoogst, waardoor er minder ruimte is voor import uit Brazilië. "De exportperiode is daardoor wat korter geworden", zegt Eijsink. "Toch liggen de prijzen nog op een acceptabel niveau, al is het gemiddeld zo'n 10% lager dan vorig jaar."
In de Verenigde Staten ligt het anders. Daar vormt een invoerheffing van liefst 50% een flinke drempel. "Ter vergelijking: in Europa is dat tussen de 10 en 12 procent", vertelt Eijsink. "We sturen naar de VS dan ook alleen speciale rassen met hoge meerwaarde, zoals Cotton Candy en Candy Snaps. Die kunnen het prijskaartje nog enigszins dragen." De sector hoopt dat het tarief volgend jaar wordt teruggebracht naar 10%, wat veel meer ruimte zou geven voor uitbreiding.
© Kuará Frutas
Peru is een vaste concurrent in de druivenhandel, maar volgens Eijsink is dat geen groot probleem. "We delen ieder jaar in oktober en november dezelfde exportperiode. Dat is een vertrouwd speelveld voor ons."
Logistiek gezien zit het momenteel goed. "We hebben geen problemen met transport of beschikbaarheid van containers. Alles loopt zoals het moet", aldus Eijsink.
© Kuará Frutas
Naast druiven zet Kuará Frutas nu ook stappen in de zachtfruitteelt: blauwe bessen, bramen, frambozen en aardbeien. In eerste instantie is dat gericht op de Braziliaanse thuismarkt, die volgens Eijsink veel potentie heeft. "Brazilië is een grote afnemer. We focussen ons eerst lokaal en bouwen daarna langzaam richting export, net als we met druiven hebben gedaan."
Een belangrijk voordeel voor Kuará Frutas is dat zo'n 80% van de teelt onder plastic tunnels plaatsvindt. Daardoor kunnen ze het hele jaar door leveren. "We bieden 52 weken per jaar druiven aan en dat helpt ons om een stevige positie op de wereldmarkt te behouden", besluit Eijsink.
Voor meer informatie:
Daniel Eijsink
Kuará Frutas
Tel: +55 11 99101 7294 (Brazilië)
[email protected]
www.kuarafrutas.com.br