Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruitstation van Arkel ziet groeikansen voor perenexport op Zuid-Europese markt

"Eerste plukseizoen van QTee-zomerpeer in Nederland erg goed verlopen"

Tholen - De pluk zorgde traditiegetrouw weer voor een drukke piek bij Fruitstation Van Arkel. "Wij zijn goed op tijd van start gegaan met voldoende plukkers, maar werden nog overvallen door de snelle rijping van het fruit", vertelt Marius van Arkel. "Dit geeft wel wat zorgen over de bewaarbaarheid in het vervolg van het seizoen, want de vraag is wel hoe lang ze het volhouden. Het eindproduct is nog altijd prima, maar we moeten er wel de nodige floeperds en peren met vruchtrot uitsorteren. Dat hadden we vier weken voor de oogst nog niet aan zien komen, want toen leek het een groeiseizoen uit het boekje."

© Izak Heijboer | AGF.nl
Pim en Marius van Andel

Fruitstation van Arkel telt een drietal locaties, waarbij iedere vestiging zich heeft zich gespecialiseerd met zijn eigen vakgebied en expertise. "Je kunt ons zien als één familie, waarbij de verschillende bedrijven en locaties nauw samenwerken. Zo hebben we de hele keten in eigen beheer: van teelt tot koeling, van sortering tot verkoop." Het bedrijf teelt zelf hardfruit op een areaal van 108 hectare, waarvan 17 hectare appelen en de rest peren. "Maar ik wil nog wel meer appelen gaan telen in de toekomst. We zitten hier tenslotte op échte goede appelgrond", vertelt Marius. De appelen van eigen teelt worden afgezet via Vogelaar Vredehof. De peren verkoopt Van Arkel zelf met Italië, Spanje en in mindere mate Frankrijk als de grootste exportmarkten.

Zuid-Europa groeimarkt
"We zien de export naar deze bestemmingen alleen maar groeien en we mogen ons verheugen in betrouwbare klanten. Zo'n 60-70 procent van onze peren verkopen we onder eigen merk. Dat staat voor onze klanten garant voor betrouwbaarheid, bewaarbaarheid en smaak. Het wordt in Zuid-Europa door het warmere weer steeds moeilijker om peren te telen. Met veel nachten boven de 25 graden wordt dat zelfs onmogelijk. Dat biedt voor onze export veel potentie." De teelt van Abate Fetel in Nederland is daarom volgens de teler wel kansrijk. "Het voordeel is dat dit ras in Nederland geteeld kan worden en ook een bekende naam heeft."

De jaarlijkse introductie van nieuwe appelrassen vindt Van Arkel meer problematisch. "En dan heb ik het over de rassen die zonder idee van de afzet in de markt worden gezet. Weet je, 70% van de markt bestaat uit Elstar en Jonagold. Al die andere rassen moeten zich dus invechten in die overige 30% van de vrije markt. Dat hebben we bijvoorbeeld met de Wellant gezien. Dat ging jaren goed, tot een supermarkt opeens ermee stopte. Veel appelen zijn inwisselbaar, zie ook de Junami, wat in mijn ogen een prachtappeltje was. Of we zouden weer appelen moeten gaan exporteren, maar dat is een hele andere tak van sport."

© Izak Heijboer | AGF.nl

Houtkoop
"We zijn traditiegetrouw nog een echte houtkoper. We kopen bij telers waar we al jaren een band mee hebben opgebouwd en waarvan ik weet welk fruit we binnen krijgen", vertelt Marius. "De verkoop van de peren loopt best goed en de vraag is breed. De prijs is weliswaar niet zo hoog als vorige jaren, maar de peren worden voor een redelijk goede prijs verkocht. Belangrijk is dat de gang in de verkoop blijft, want veel peren zullen voor februari/maart verkocht moeten worden omdat ze te hard slijten. Het voordeel dit seizoen is dat we echt een prachtig, smaakvol product hebben. Wij maken ons er hard voor om de consument van rijp fruit te voorzien. Wij geloven niet in gesmartfreshte peren die niet rijp worden. Voor de appelen zal de afzet tot maart wat lastiger worden, gezien de grote oogst. Daarna ontstaan er wellicht meer kansen voor een marktopleving."

"Er was best wat stress rond de beschikbaarheid van voorraadbakken en koelruimte. Alle cellen zitten ramvol", vervolgt Marius. Het bedrijf heeft zelf een koelcapaciteit van 13 miljoen kilo, die het naast het eigen fruit ook inzet voor derden. De Conference-peren vormen de hoofdmoot, maar Van Arkel doet sinds de start ook al mee met de Xenia-peren. "We hebben één vaste sorteerlijn voor de Xenia en twee voor de Conference. Over het Xenia-concept ben ik erg enthousiast. Er zit een kleine organisatie achter, maar de afzet is de laatste jaren goed gelopen. Dit jaar is wel het jaar van de waarheid, want de groep is flink gegroeid, maar daar heb ik volop vertrouwen in."

QTee
Dit jaar pionierde Van Arkel ook met de QTee-zomerpeer in Nederland. "We hebben het eerste plukjaar nu achter de rug en dat is goed bevallen. Voor ons is het vroege plukvenster erg interessant en we hadden erg vruchtbare bomen en ontzettend lekker en vuurrode peren", vertelt Pim van Arkel, de zoon van Marius. "Wel zijn de peren gevoelig voor vogelschade, vandaar dat de volledige teelt met netten is afgeschermd."

© Izak Heijboer | AGF.nl

Concurrentie van de toenemende Poolse perenteelt vrezen vader en zoon Van Arkel niet zo. "Het is zeker zo dat het klimaat in tegenstelling tot Zuid-Europa in Polen geschikter wordt voor de perenteelt. Maar we zijn er de laatste jaren diverse keren geweest en vonden de teelt toch tegenvallen. Er zijn weliswaar veel bomen aangeplant, maar krijgen ze één keer een flinke vorst, dan blijft er ook weinig van over!"

De toekomst van de Nederlandse fruitteelt zien de Van Arkels ondanks de uitdagingen met vertrouwen tegemoet. "Nu zijn de uitdagingen op het gebied van arbeid en gewasbescherming groot. Plukrobots zien we er nog niet zomaar komen, al zal dat in de appelen nog makkelijker gaan dan in de peren. Maar de pluk moet in enkele weken gebeuren en daar blijven we mensen voor nodig hebben. Maar elke generatie moet zich weer aanpassen. We hebben tenslotte ook jaren gehad dat de teelt best goed ging, maar dat er nauwelijks iets verdiend werd. Gelukkig was dat de laatste jaren wel het geval, maar alleen al met Nederlands' paradepaardje Elstar lag de prijs jaren op en onder kostprijs. En we doen geen liefdadigheidswerk."

Voor meer informatie:
Marius van Arkel
Fruitstation Van Arkel
Tel.: +31 (0)6 22 94 04 13
[email protected]
www.fruitstationvanarkel.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer