Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoeksraad voor Veiligheid zet onderzoek niet voort

ProRail wil kosten treinbotsing met vrachtwagen peren verhalen op veroorza­ker

ProRail wil de herstelkosten van het spoor na de aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen vol peren in Meteren verhalen op de veroorzaker van het ongeluk, schrijft AD. De schade, die vermoedelijk in de tonnen loopt, omvat een kilometer spoor, een wissel, een elektriciteitshuisje en een spoorboom.

Tientallen bouwlieden werken een week lang aan het herstel, dat naar verwachting vrijdag klaar is. Waar AD eerst sprak over de chauffeur, blijkt nu dat nog niet precies duidelijk is wie aansprakelijk wordt gesteld. ProRail wacht het onderzoek af.

Edwin van der Vegte, machinist bij NS, heeft ondertussen op LinkedIn getoond wat de gevolgen zijn van de botsing in de cabine van de machinist. Hij geeft hierbij de duidelijke waarschuwing af waarom de toegangsdeur naar de machinistencabine vrij moet blijven. "Mijn collega heeft gelukkig op tijd weg kunnen komen, maar dit illustreert wél heel duidelijk waarom we zo hameren op het vrij blijven van de vluchtdeur van de machinist."

© Edwin van der Vegte

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft besloten het verkennend onderzoek naar het treinongeval nabij het Gelderse Meteren niet voort te zetten in een formeel onderzoek. Op donderdag 30 oktober 2025 startten drie onderzoekers van de Onderzoeksraad met het verzamelen van informatie op de locatie waar een reizigerstrein op een overweg tegen een met peren beladen vrachtwagen aanreed. Bij dit ongeval raakten vijf mensen lichtgewond.

De onderzoeken van de Onderzoeksraad zijn altijd gericht op het leren van lessen. In het verleden heeft de Onderzoeksraad vaker onderzoek gedaan naar het beveiligingsniveau van overwegen en de visie op overwegveiligheid, bijvoorbeeld in het rapport 'Overwegveiligheid, een risicovolle kruising van belangen' uit 2018. "We denken bij de recente aanrijding in Meteren geen nieuwe lessen te kunnen trekken om veiligheidswinst te boeken."

Chris van Dam, voorzitter: 'Het is goed dat ProRail meteen na de recente aanrijding via de media aandacht van chauffeurs heeft gevraagd om het gedrag op overwegen te verbeteren. Dat geldt zeker voor vrachtwagenchauffeurs en bestuurders van landbouwvoertuigen. Een overweg oversteken zal altijd een zekere mate van risico dragen, het is goed om dat regelmatig onder de aandacht te brengen.'

Bron: AD / Onderzoeksraad voor Veiligheid

Gerelateerde artikelen → Zie meer