Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Luchtvracht om Panamese ananasexport rendabel te houden

De wereldwijde vraag naar ananas is groot, terwijl het aanbod achterblijft. Dat merken ze ook in Panama. De oogst draait daar nog op volle toeren, maar door economische en klimaatomstandigheden zijn er minder actieve telers over. Toch ziet het Panamese bedrijf Ananas Panamá kansen, vooral in de export per vliegtuig naar Europa.

© Ananas Panamá

"We oogsten wekelijks tussen de 25.000 en 35.000 ananassen, het hele jaar door", vertelt directeur Alessandro Pataro. "Hoewel het grootste deel op de binnenlandse markt terechtkomt, zijn we in 2024 gestart met luchtvracht naar Spanje en Italië. Gemiddeld versturen we tussen de 10 en 25 pallets per week, afhankelijk van het seizoen. Die aantallen willen we tegen 2026 verder opvoeren."

Wat de Panamese ananas onderscheidt van de veel bekendere Costa Ricaanse variant, is volgens Pataro vooral de smaak en rijpheid. "Als je per schip exporteert, merk je dat verschil nauwelijks. Maar met luchtvracht, waarbij het fruit in topconditie aankomt, proef je echt dat onze ananas zoeter en rijper is. We oogsten misschien minder, maar de kwaliteit is hoger."

© Ananas Panamá

Toch is het geen makkelijke markt. In Panama zijn de teeltkosten flink hoger dan in buurland Costa Rica. Veel telers hebben daarom noodgedwongen moeten stoppen. "Wie alleen mikt op de traditionele export per schip, redt het vaak niet meer. De kosten zijn simpelweg te hoog", zegt Pataro. "Luchtvracht is wel rendabel. Daar liggen betere marges, en het model is toekomstbestendiger."

© Ananas Panamá

De prijsafspraken met klanten liggen grotendeels vast. Grote schommelingen vermijden ze bewust. "We houden het liever stabiel", legt Pataro uit. "Als de klant een bestelling wil plaatsen, kunnen we leveren. Maar we werken niet met zulke lage marges dat het bedrijf daar uiteindelijk onder lijdt. We willen een gezond en duurzaam bedrijf neerzetten, gericht op kwaliteit en klanttevredenheid."

Betrouwbaarheid is volgens hem de sleutel. "Als wij iets afspreken, dan komen we dat na. Onze klanten hoeven zich geen zorgen te maken als de oogst even tegenvalt. Dat lossen wij intern op."

© Ananas Panamá

De internationale vraag naar ananas overstijgt het aanbod, en daarin ligt volgens Pataro een kans. "Er is op dit moment veel meer vraag dan aanbod. Juist de luchtvracht, met vers geoogste, rijpe ananas die klaar is om gegeten te worden, biedt ons de kans om ons echt te onderscheiden op de Europese markt. Europese consumenten waarderen kwaliteit en smaak, en daar spelen wij op in."

© Ananas Panamá Voor meer informatie:
Alessandro Pataro
Ananas Panama SA
Tel: +507 6678 7064
[email protected]
www.ananaspa.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer