Jan de Rijk Logistics heeft de eerste van zeven elektrische Scania's met lage schotelhoogte in gebruik genomen. Het internationale logistieke bedrijf is daarmee de eerste in Nederland die met deze unieke configuratie gaat rijden. De stap past binnen de duurzaamheidsstrategie van Jan de Rijk, dat een leidende rol wil spelen in de elektrificatie van het Europese wegtransport.
© Scania
Jan de Rijk Logistics is een van de grootste logistieke spelers van Nederland en opereert vanuit het hoofdkantoor in Roosendaal. "Onze kracht ligt in service en bereikbaarheid", zegt CEO Gerard Vegter.
Meer volume zonder hoogtebeperkingen
De zeven elektrische Scania's met lage schotelhoogte zijn vooral geschikt voor het transport van volumegoederen in de automotive-sector en luchtvracht. "We vervoeren veel lichte goederen, met een lage schotel kun je meer volume meenemen, zonder de hoogtebeperkingen van viaducten te overschrijden. Zo blijft de inzetbaarheid optimaal. Veelal zetten we de wagen weg in een LZV-combinatie. Hierdoor kunnen we nog eens 40% extra vracht meenemen", legt Vegter uit.
© Scania
De eerste elektrische Scania is afgeleverd en rijdt dedicated voor Scania Production Zwolle en Scania Logistics Zwolle. "Dat maakt het extra bijzonder: Scania is niet alleen onze leverancier, maar ook onze klant", zegt Vegter. "Deze truck rijdt dagelijks op de lijn Rijnsburg–Zwolle. Daarmee krijgt ook de Scania-fabriek een primeur op eigen terrein." De overige zes voertuigen worden later geleverd en ingezet op vaste routes binnen Nederland en Duitsland.
Grootste batterijpakket
De elektrische trekkers hebben het grootste batterijpakket van Scania, met een capaciteit van 624 kWh. Vaste chauffeurs kregen speciale training van Scania om de voertuigen optimaal te benutten. "We willen in de praktijk ervaren wat elektrisch rijden betekent: hoe het onze planning beïnvloedt, wat de laadtijden doen, en hoe klanten erop reageren", aldus Vegter. Jan de Rijk beschikt inmiddels over een eigen laadpark op het hoofdkantoor in Roosendaal.
© Scania
Duurzaamheid is een structurele pijler voor het bedrijf. Jan de Rijk rijdt al jaren met voertuigen op HVO100 en pionierde eerder met Scania plug-in hybrides. Ook de eigen tankinstallaties zijn ingericht voor HVO100. "Veel van onze klanten vragen om duurzame oplossingen. Wij willen die ambitie waarmaken, met technologie die écht werkt in de praktijk. Ook met trekkers die rijden op HVO100 en daarachter LZV trailers nemen we meer vracht mee en reduceren we onze CO₂ met 90%", benadrukt Vegter.
Met de komst van de elektrische Scania's zet Jan de Rijk Logistics opnieuw een stap richting emissievrije logistiek. "We weten dat de toekomst elektrisch wordt. Stap voor stap bouwen we daaraan mee. En dat we daarbij de eerste zijn met deze lage configuratie, maakt ons alleen maar trotser", aldus Vegter.
Voor meer informatie:
Jan de Rijk Logistics
Leemstraat 15
4705 RT Roosendaal
Tel: +31(0)165 572572
[email protected]
www.janderijk.com
Scania
Spinveld 57
4815 HV, Breda
Tel: +31(0)76 5254000
[email protected]
www.scania.com