Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse retail forceert ananasverkopen met kortingen na vraagdip

Ananas beleeft momenteel een wat moeizame periode in Frankrijk. Eind oktober liep de vraag flink terug. Volgens François Moran, directeur van Tropibana op de versmarkt van Rungis, speelde de timing van de herfstvakantie daarin een grote rol: "De vakantie viel laat in de maand, en eind oktober is het voor veel mensen financieel krap. Dat zie je meteen terug in de fruitafzet."

© Tropibana

Supermarkten zetten in op kortingen
Om de tegenvallende vraag op te vangen, probeerde de retailsector vorige week met flinke kortingsacties de verkoop weer aan te zwengelen. Niet alleen voor ananas, maar ook voor bananen en mango's werden de voorraden massaal in de aanbieding gezet. Dat helpt om de producten van de hand te doen, maar heeft volgens Moran een keerzijde: "Het is niet altijd bevorderlijk voor de waarde van het product."

Qua prijs is de markt op dit moment wisselvallig. Een karton ananassen levert tussen de 10 en 12 euro op, met uitschieters tot 15 euro voor mooi gekleurde exemplaren. Moran hoopt op stabilisatie aan de bovenkant van die prijsvork: "Dat is een eerlijke prijs, zowel voor de teler als voor de consument. Iedereen kan zich daarin vinden."

Smaak prima, maar aanbod blijft grillig
Tropibana haalt haar ananassen momenteel uit Costa Rica, Ivoorkust en Kameroen. De kwaliteit van het fruit is goed, ondanks dat de vraag nog niet op volle kracht is. "Zelfs bij de groener ogende vruchten meten we een Brixwaarde tussen de 12 en 14, wat duidt op een prima smaak. Klanten merken dat ook op: de rijping is goed, de partijen zijn consistent, en de reacties zijn positief."

Toch is het aanbod niet altijd toereikend. Vooral in bepaalde maten is het soms lastig leveren. "We richten ons vooral op maten 6, 7 en 8, maar krijgen geregeld partijen binnen in andere kalibers, zoals 5 of 9. Dat maakt het verkoopproces soms wat lastiger", legt Moran uit.

De hoop is nu gevestigd op november. Als de vraag weer aantrekt, kan de ananasmarkt mogelijk weer wat adem halen.

Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
Tel: +33 620 17 20 13 (Frankrijk)
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer