Sinds 2021 richt het Dominicaanse Cofex zich op de afzet van vers fruit voor binnenlandse consumptie en export. In Europa is men actief sinds 2023 met tropische avocado's, dragonfruit en Mingolo mango's. Vertegenwoordigers Alfredo Asjana en Radhamés Díaz geven aan dat de strategie is om in te zetten op markten met specifieke tijdvensters en rassen die goed tegen de lange afstand kunnen.
Voor de tropische avocado werkt Cofex niet met de bekende Hass variëteit, maar met greenskins zoals Semil 34, die van augustus tot december beschikbaar zijn, en Carla, die aansluitend van december tot maart op de markt wordt gebracht. Die kunnen dankzij hun langere houdbaarheid probleemloos per schip verzonden worden. Momenteel exporteert het bedrijf drie à vier containers per week naar Spanje en Frankrijk, naast enkele kleinere volumes naar Nederland en Italië. "We zetten vooral in op het avocadoseizoen", aldus Asjana.
© Cofex
Als belangrijkste concurrent in deze categorie wordt Brazilië aangemerkt. "We wisselen elkaar af: wanneer het ene land zijn piek bereikt, neemt het andere af. Maar in de overgangsperiode is er directe concurrentie", vertelt Díaz. Volgens hen heeft het Dominicaanse product een beter smaakprofiel en betrouwbaardere kwaliteit, terwijl Brazilië meer volume kan leveren.
Wat het dragonfruit betreft, teelt Cofex de roodschillige vruchten met witte en rode pulp. Ongeveer 85% van de oogst blijft voor de lokale markt. In 2025 vond de eerste aanzienlijke verzending naar Europa plaats: zo'n 25.000 kilo. "Het was een testfase, maar we overtroffen onze verwachtingen", zeggen Díaz en Asjana. Een van de grootste uitdagingen is echter de gelijktijdige Spaanse oogst in juli, wat de afzetkracht in Zuid-Europa beperkt.
De geelschillige Mingolo mango wordt uitsluitend per vliegtuig geëxporteerd, vanwege de kwetsbaarheid tijdens vervoer. De afzet is vooral gericht op etnische markten in Frankrijk, Engeland en Spanje, en bereikt jaarlijks circa 250 ton. Hoewel deze mango begon als nicheproduct voor Afrikaanse en Aziatische gemeenschappen, zien de vertegenwoordigers van Cofex een duidelijke groei in het premiumsegment.
"Logistiek speelt mee in de uiteindelijke kosten: zo is het vervoeren van fruit naar Spanje goedkoper dan naar Frankrijk, wat doorwerkt in de consumentenprijs. Tegelijk kent Frankrijk een hoger koopkrachtniveau, wat het prijsverschil deels verklaart."
Hoewel producten als dragonfruit nog steeds als exotisch worden gezien, signaleren Asjana en Díaz een gestage groei in de vraag. "De markt beweegt; er is volop ruimte om te groeien", besluiten ze.
Voor meer informatie:
Alfredo Asjana en Radhamés Díaz
Cofex
Dominicaanse Republiek
Tel: +33 6 52 50 58 11 (Frankrijk)
[email protected]
[email protected]