Het citrusseizoen 2025 in Uruguay werd gekenmerkt door goede fruitkwaliteit, hoewel beïnvloed door klimaatfactoren en structurele veranderingen in de exportsector. Dit zegt Marta Bentancur, coördinator Internationale Zaken bij Upefruy (Unie van Producenten en Exporteurs van Fruit van Uruguay).
"Het seizoen was succesvol wat betreft marktacceptatie, fruitkwaliteit en prijzen. Toch hebben twee periodes met vorst tijdens het groeiseizoen de exportvolumes van de drie belangrijkste citrussoorten – citroenen, mandarijnen en sinaasappels – beïnvloed," aldus Bentancur.
© Upefruy
Bij de citroenen kwam de daling in export niet alleen door het weer. "Een van 's werelds grootste citroenenbedrijven, San Miguel, exporteert geen verse citroenen meer, maar levert de hele oogst aan de verwerkende industrie," licht Bentancur toe. Dit beperkte het totale volume beschikbaar voor export, dat momenteel rond 5.500–6.000 ton ligt. Voor de toekomst wordt een herstel verwacht: "We hebben bedrijven die twee tot drie jaar geleden bijna 400 hectare hebben geplant en die aanplant begint nu fruit te leveren, met een verwacht volume van ongeveer 20.000 ton tegen 2028."
© Upefruy
Voor de sinaasappels bleef het geëxporteerde volume vergelijkbaar met het voorgaande seizoen. Een groot deel van de Valencia-sinaasappels werd echter rechtstreeks geleverd aan de sapindustrie. "Met de hoge prijzen van sinaasappels voor sap ging een deel van de oogst direct naar de industrie, wat minder risico en lagere transportkosten met zich meebracht," legt Bentancur uit.
Mandarijnen trokken veel aandacht van de sector, vanwege zowel areaalgroei als hun belang in de export. "Uruguay breidt de teelt van nieuwe mandarijnenrassen uit. Er komen meer dan 5.000 hectare in productie," zegt Bentancur. Ongeveer 85–90% van deze mandarijnen wordt geëxporteerd naar de Verenigde Staten, terwijl Europa een invoerheffing van 16% hanteert, wat het marktaandeel richting Europa beperkt.
© Upefruy
Over de Amerikaanse invoerheffing, momenteel 10%, merkt Bentancur op: "Die 10% maakt altijd uit, omdat de consument daardoor een hogere prijs betaalt." Tegelijkertijd benadrukt ze dat de Uruguayaanse fruitkwaliteit, met name kleur en smaak, goed in de markt ligt.
© Upefruy
Wat betreft de Europese markt, blijft men de verwachtingen volgen rond het EU-Mercosur-akkoord. "Sinds 2014 zijn we in onderhandelingen, die nauwelijks vooruitgang hebben geboekt. Mocht het akkoord worden ondertekend, dan begint een geleidelijke vrijstelling van invoerrechten over een periode van tien jaar." Ook het heropenen van handel met het Verenigd Koninkrijk na de Brexit wordt als een toekomstige kans gezien, hoewel "er werk nodig is om weer voet aan de grond te krijgen, terwijl er al gevestigde leveranciers actief zijn."
Tot slot benadrukt Bentancur het belang van Uruguays aanwezigheid op internationale beurzen: "Wat we merken, is dat afgelopen jaar bedrijven ons met naam en toenaam zijn komen opzoeken."
Voor meer informatie:
Marta Bentancur
Upefruy
Uruguay
Tel.: +598 99 649 334
[email protected]
www.uruguayfruits.com.uy