Aetolië-Akarnanië is het meest dynamische citrusgebied van Griekenland, dankzij de grotere boomgaarden in vergelijking met Argolis en de overvloed aan waterbronnen. Het teeltseizoen verloopt voorspoedig en loopt ten einde, maar de resultaten verschillen licht voor sinaasappels en mandarijnen.
© Angelakis Fruits
"De verminderde productie van de Navelina- en Lane Late-rassen van vorig jaar wordt dit seizoen gecompenseerd door een volumestijging van ongeveer 20%. Voor mandarijnen zien we echter het tegenovergestelde: door de overproductie van clementines vorig jaar zal de komende oogst naar verwachting met circa 15% afnemen. Wat Nova-mandarijnen betreft, lijkt de oogst ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar te blijven," zegt Angelos Angelakis, eigenaar van het lokale verpakkingsbedrijf Angelakis Fruits.
© Angelakis Fruits
Aetolië-Akarnanië
Over het verloop van het seizoen merkt hij op: "De oogst van zowel sinaasappels als mandarijnen start op 10 november, maar de belangstelling van kopers is nu al groot. Voor sinaasappels verwacht ik een goed commercieel seizoen. Dit product heeft het makkelijker, zeker gezien de sterke daling van de Spaanse teelt. Voor mandarijnen daarentegen denk ik dat het seizoen vanaf januari uitdagender wordt, aangezien Turkije naar verluidt geen problemen heeft met dit deel van zijn productie."
© Angelakis Fruits
"Het klopt dat Aetolië-Akarnanië steeds meer interesse trekt van sinaasappelverpakkers uit heel Griekenland – exporteurs uit Argolis en Macedonië komen hier sinaasappelen en mandarijnen inkopen. Tegelijkertijd breidt de teelt in onze regio gestaag uit. Dankzij het overvloedige water en de goed georganiseerde bedrijven ontstaat er geen druk op de markt; iedereen kan precies het product vinden dat hij nodig heeft," aldus Angelakis
© Angelakis Fruits
Tot slot over de relatie tussen Griekse verpakkingsbedrijven en buitenlandse supermarktketens en de kwaliteitsstandaarden die zij hanteren, stelt Angelakis dat dit een duidelijk positief effect heeft op de sector: "We leveren aan Lidl, maar ook aan de ketens Aldi, Penny en Metro, evenals aan verschillende groothandels. Jaarlijks zien we dat de kwaliteitseisen van buitenlandse supermarkten toenemen, deels door de aanwezigheid van Egyptisch en Turks citrus. Deze eisen stimuleren ons als verpakkingsbedrijf echter om gerichte investeringen te doen en onze processen te verbeteren."
Voor meer informatie:
Angelos Angelakis
Angelakis Fruits
Tel: +30 697 700 7107
[email protected]
https://www.angelakisfruits.com/index.php/en/