Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

EU verlaagt instapleeftijd voor vrachtwagen- en buschauffeurs

Het Europees Parlement heeft de vernieuwde EU-richtlijn voor rijbewijzen goedgekeurd. De wijzigingen hebben zowel de verkeersveiligheid als de toegankelijkheid van het chauffeursberoep tot doel en brengen directe gevolgen voor de transportsector.

© Auremar | Dreamstime

Een belangrijke wijziging is dat jongeren van 18 jaar voortaan vrachtwagens mogen besturen en 21-jarigen achter het stuur mogen van een bus, mits zij beschikken over een vakbekwaamheidsdiploma (Certificate of Professional Competence, CPC). Ook komt er een regeling voor begeleid beroepsmatig rijden vanaf 17 jaar. Deze maatregelen zijn bedoeld om het structurele tekort aan beroepschauffeurs in Europa aan te pakken.

Op termijn fysiek rijbewijs vervangen
Daarnaast introduceert de EU een volledig digitaal rijbewijs, dat op termijn de fysieke kaart kan vervangen. Tegelijk blijft het mogelijk om een fysieke rijbewijskaart aan te vragen. Voor de transportsector betekent dit eenvoudiger grensoverschrijdend toezicht en snellere handhaving van rijontzeggingen. Zoals EP-rapporteur Jutta Paulus opmerkt: "De rijopleiding zal meer aandacht bevatten voor de veiligheid van voetgangers en fietsers. De nieuwe regels voor opleiding en erkenning maken transportberoepen aantrekkelijker en toegankelijker."

De hervorming legt ook meer nadruk op verkeersveiligheid. Rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen zijn maximaal vijf jaar geldig, en chauffeurs moeten medische controles ondergaan, inclusief tests van gezichtsvermogen en cardiovasculaire gezondheid. Voor beginnende chauffeurs geldt een verplichte proeftijd van minimaal twee jaar, met strengere regels voor alcoholgebruik en veiligheidsgordels.

Chauffeurs beschermd
EP-rapporteur Matteo Ricci benadrukt het veiligheidsaspect: "Door duidelijkere en tijdiger criteria in te voeren voor het intrekken van rijbevoegdheden bij ernstige overtredingen, worden niet alleen verantwoordelijke chauffeurs beschermd, maar de hele gemeenschap."

De nieuwe regels treden in werking op de twintigste dag na publicatie in het Publicatieblad van de EU. Lidstaten hebben vervolgens drie jaar om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten en nog een extra jaar voor de implementatie. Voor de transportsector betekent dit dat bedrijven en opleidingsinstellingen hun wervings- en trainingsprocedures moeten aanpassen om te voldoen aan de nieuwe eisen en jong talent aan te trekken.

Met deze hervorming streeft de EU naar eigen zeggen niet alleen naar meer veiligheid op de weg, maar ook naar het versterken van de beroepsgroep van chauffeurs, die essentieel is voor het Europese wegvervoer.

Bron: Europees Parlement

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer