Na maanden van terughoudendheid lijken Nederlandse consumenten weer iets vaker de portemonnee te trekken. Uit een analyse van transactiedata door ING Research blijkt dat de vrije uitgaven in het derde kwartaal van 2025 met 1,4% zijn toegenomen ten opzichte van het vorige kwartaal. Gecorrigeerd voor inflatie komt dat neer op een stijging van 1,0%.
© ING Research
Volgens ING is dat een 'duidelijke verbetering' ten opzichte van een kwartaal eerder, toen de stijging slechts 0,2% bedroeg. De toename hangt samen met hogere reële lonen en een lichte verbetering van het consumentenvertrouwen.
Minder terughoudend
De groei van de uitgaven is vooral zichtbaar bij niet-essentiële goederen, zoals kleding, huis- en tuinartikelen en woninginrichting. "Dat we juist in deze 'niet-noodzakelijke' productcategorieën een verbetering waarnemen, kunnen we opvatten als een teken dat consumenten iets minder terughoudend zijn geworden met uitgeven", aldus ING Research.
© ING Research
Ook aan diensten, zoals accommodaties, reizen en recreatie, gaven consumenten meer uit. Mogelijk speelt het herstel op de woningmarkt daarbij een rol, omdat meer woningverkopen vaak gepaard gaan met extra aankopen voor inrichting.
Minder spaarzaam
De stijging van de vrije uitgaven lag bovendien boven de recente reële loonstijging (1,0% tegenover 0,3%). Dat wijst erop dat consumenten in het derde kwartaal wat minder spaarzaam zijn geweest dan in de periode ervoor.
Toch waarschuwt ING voor te veel optimisme: "Eén zwaluw maakt nog geen zomer, ook in de economie niet." Niet alle sectoren zagen namelijk groei. Zo werd bij restaurants en elektronicawinkels in volumetermen minder besteed.
Voorzichtig herstel zet door
ING Research verwacht dat de positieve trend zich de komende kwartalen gestaag voortzet. "De inflatie zal zich gedurende 2026 verder matigen, de koopkracht ontwikkelt zich positief en het consumentenvertrouwen verbetert wat verder", aldus het onderzoeksbureau.
© ING Research
Voor volgend jaar rekent ING op een verdere toename van de consumptie. "De consument zal stap voor stap zijn voorzichtigheid wat laten varen. Zo zal de groei van de consumptie in 2026 verder aantrekken richting normaal", concludeert ING Research.
Bron: ING Research