Tholen - "Het pompoenenseizoen verloopt tot nu toe erg goed", vertelt Jeroen De Ridder van het gelijknamige teeltbedrijf uit Sint-Gillis-Waas. Ondanks dat de flespompoen inmiddels jaarrond in de schappen ligt, zorgt het grijze weer van oktober en de feestdagen, die in aantocht zijn, toch altijd voor een hausse in de vraag. "De vraag is de laatste twee weken echt verdubbeld."
Jeroen, die met zijn bedrijf trots de geuzennaam Jeroen Pompoen heeft aangenomen, ziet dat er over de oogst ook weinig te klagen is dit jaar. "We hebben een sterke productie en zelfs de maten van de pompoenen vallen mee. Ondanks de droogte is dat verrassend positief. Pompoenen gedijen dan wel goed in wat meer droge zomers, maar te veel kan ook funest zijn. We hebben echter nergens echt last van gehad, dus we mogen niet klagen. In vergelijking met vorig jaar liggen de opbrengsten zelfs iets boven het gemiddelde, zowel bij de Hokkaido, als de flespompoenen."
"De pompoenen zijn onder goede omstandigheden geoogst; alles zit inmiddels in bewaring", vervolgt de teler, die op zo'n 74 hectare 10 verschillende variëteiten teelt. De hoofdmoot zijn de Hokkaido- en flespompoenen, maar daarnaast experimenteert Jeroen op een speciaal perceel met verschillende andere soorten. "De eerste pompoenen haalden we al op 10 september binnen en de oogst op het land was tegen 15 oktober volledig afgerond. Tot nu toe ziet de bewaring er ook prima uit, al is het nog wat vroeg om daar echt een definitief oordeel over te vellen. Maar voorlopig hebben we genoeg kilo's en hopen we natuurlijk op een goede afzet, zodat alles ook daadwerkelijk verkocht raakt."
Export naar einde seizoen
Die afzet is voor 95% gericht op de Belgische markt, en die begint inmiddels dus op te lopen. "In België leveren we al vanaf begin september aan supermarkten, maar de vraag is de laatste twee weken dus echt verdubbeld. Eigenlijk begint het eind september altijd aan te trekken. De bewaring is goed, dus we verwachten dat de kwaliteit ook richting het nieuwe jaar op niveau blijft. Dat is dit jaar uitzonderlijk positief, want vorig jaar hadden we door het natte weer een mindere productie en meer kwaliteitsproblemen."
"Export is tot nu toe nog niet echt op gang gekomen", gaat hij verder. "Er zijn wel wat prijsaanvragen geweest, maar dat heeft nog niet tot daadwerkelijke orders geleid. Dat is wellicht ook nog wat vroeg in het seizoen. Wel vermoed ik dat we straks toch export nodig zullen hebben om alles kwijt te raken. In België blijven de flespompoenen het hele jaar door in de winkel liggen en die verkopen ook nog stabiel tot in april, maar de Hokkaido-pompoenen verdwijnen meestal binnen twee à drie weken na Nieuwjaar uit het schap. In buurlanden zie je dat pompoenen langer verkrijgbaar zijn, maar hier verdwijnt het vrij snel. Dan moet je aan het einde van het jaar wel naar export kijken "
© Jeroen Pompoen
"Wat we wel ieder jaar merken, is de Halloween-gekte. Wij doen daar als bedrijf eigenlijk weinig mee, maar de vraag blijft ieder jaar terugkomen. Sommige particulieren zijn bereid flinke bedragen te betalen voor een sierpompoen, puur voor een fotoshoot met hun baby. Dan zie je mensen die er 150 kilometer voor rijden en zonder problemen 10 à 14 euro betalen voor één pompoen. Dat is een totaal andere markt dan die voor consumptie. Hier draait het om de beleving. Na 1 november is de vraag dan wel weer volledig weg. Als je er dan nog veel hebt liggen, raak je ze niet meer kwijt, maar misschien is het ook voor ons goed om van deze gekte toch eens de vruchten te gaan plukken."
Verspakket-concept nog niet doorgebroken in België
De Vlaamse teler, die aangesloten is bij Coöperatie Hoogstraten, ziet bovendien dat er überhaupt een stabiele stijging in de pompoenconsumptie zit. "Je merkt wel dat er meer met pompoen wordt gekookt. Er komen elk jaar weer meer recepten bij en de vraag blijft licht toenemen. Klanten waarmee we volumes vastleggen voor het seizoen, geven ook aan dat de markt nog altijd groeit. Anderzijds zie je in Nederland veel verspakketten met pompoen in de supermarkten, maar in België blijft dat vooralsnog minder populair. Wel stijgt het elk jaar een beetje. Vooral convenience-klanten kopen meer, en dit jaar zagen we daar een stijging van zo'n 10%. Maar de echte 'verspakket-concepten' zoals in Nederland zie je hier veel minder. Dat is niet alleen bij pompoenen zo, maar bij het hele concept."
© Jeroen Pompoen
De grootste uitdaging in de pompoenteelt blijft misschien toch wel personeel, zo bevestigt ook Jeroen. "De extremere weersomstandigheden zijn natuurlijk ook iets waar we mee om moeten leren gaan, maar goed personeel vinden blijft een groeiend probleem. Automatisering is hierbij een deel van de oplossing. We blijven investeren in sorteercapaciteit en kijken steeds hoe we met minder mensen meer werk kunnen verzetten. Waar het kan, proberen we handmatig werk te beperken. Dat is essentieel voor de toekomst."
"Alleen mechanisatie blijft een uitdaging bij de flespompoenen. Bij andere pompoensoorten lukt het wel met de machine, maar bij flespompoenen is de steel te hard en beschadigt snel, wat automatische oogst bemoeilijkt. We experimenteren nu met technieken waarbij we de pompoen handmatig losknippen en dan automatisch in kisten leggen, om het werk lichter te maken. Maar de butternut blijft een lastige soort om efficiënt te oogsten. Daarom breiden we die teelt voorlopig ook niet verder uit. Uiteindelijk denk ik dat velen wachten op een goede oplossing, maar ik vrees dat we er nog even geduld voor moeten hebben."
Voor meer informatie:
Jeroen De Ridder
Jeroen Pompoen
Heerweg 3
9170 Sint - Pauwels, België
Tel.: +32 (0)484 73 86 64
[email protected]
www.jeroenpompoen.be