Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fusarium-problemen - hoe kun je toch kwaliteit blijven leveren?

Fusarium, kernrot en nekrot leveren dit seizoen opnieuw kopzorgen in de uiensector. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit probleem jaarlijks toeneemt. Ook onze verkopers merken het bij klantbezoeken: veel bewaarschuren ruiken allesbehalve gezond. Dat is ronduit zorgwekkend. Wat aan de buitenkant nog lijkt op een prima partij, blijkt van binnen soms grotendeels verloren. Daarom zal er dit jaar extra aandacht moeten worden gegeven aan de "zieke" uien in de bewaring om verdere verspreiding te voorkomen. En om te redden wat er te redden valt", aldus Jouke van der Meer van Ellips–Elisam.

© Ellips B.V.

"Wij kunnen die uien niet genezen, maar wél helpen door ze eruit te "schonen" met behulp van geavanceerde AI-technologie. Zodat je partijen toch voldoen aan de gevraagde kwaliteit, met behoud van je afzet én je reputatie."

© Ellips B.V.

Traditionele technologie mist wat er écht toe doet
"Veel sorteerders vertrouwen nog op "optische valstroom vinger sorteermachines". Deze systemen zien alleen de buitenkant en sorteren dus op uiterlijke kenmerken, maar missen wat er écht toe doet: interne defecten zoals fusarium, kernrot en nekrot. En juist dát zijn de sluipmoordenaars van je partij. Ze veroorzaken interne schade die met het blote oog nauwelijks zichtbaar is, maar wél voor serieuze problemen zorgt. Het kost het je klanten, kwaliteit en kilo's."

Denk aan:

  • Infectie van goede uien tijdens bewaring of export
  • Partijen die pas ná levering worden afgekeurd
  • Schadeclaims en/of imagoschade
  • Verlies van afzetzekerheid bij grote klanten omdat niet aan de norm kan worden voldaan.
  • En onnodige transportkosten, verslepen van tonnen product, verspilling van tijd en vertrouwen

© Ellips B.V.

Interne én externe kwaliteit in één flow met AI
"Met Ellips–Elisam detecteer je deze interne problemen wél. Snel, betrouwbaar en met een hoge nauwkeurigheid", vervolgt Jouke. "Wereldwijd vertrouwen inmiddels meer dan 50 uientelers en verpakkers op de technologie van Ellips–Elisam. Alleen al het afgelopen jaar stapten 20 bedrijven over op Ellips True-AI. En dat is niet voor niets. Ellips AI-software wordt wereldwijd toegepast in combinatie met Elisam sorteermachines. Deze lijnen zijn speciaal ontwikkeld om met hoge snelheid en maximale nauwkeurigheid het maximale uit het sorteren van uien te halen. Dankzij het slimme cupsysteem, waarbij elke ui apart en volledig wordt gescand, zie je méér dan alleen de buitenkant. De technologie detecteert zowel externe als interne kwaliteitsproblemen —zoals fusarium, nekrot, kernrot — en zorgt dat defecte uien tijdig worden onderschept. Zo worden partijen maximaal opgeschoond en stroomt alleen de gevraagde (top)kwaliteit door naar de klant."

© Ellips B.V.

Bewezen resultaten, zelfs onder zware omstandigheden
"Onafhankelijk onderzoek van klanten toont aan dat de Ellips-Elisam oplossingen op het gebied van zowel externe als interne kwaliteitssortering veruit als beste uit de bus komen. Daarbij ligt het werkelijke afvalpercentage aanzienlijk lager in vergelijking met traditionele valstroom vinger sorteermachines. Met andere woorden, ondanks de uitdagende omstandigheden van dit seizoen, resulteren onze oplossingen in:

  • Behoud van reputatie (behoud van klanten),
  • Minimale reclamatiekosten,
  • Maximale waarde/opbrengst ondanks interne kwaliteitsissues,
  • Werkelijk "afval" tot een minimum teruggebracht,
  • Meer grip, zekerheid en inzicht over wat er wél en níet je lijn verlaat.


Het resultaat? Schonere partijen, tevreden klanten, en ondernemers die weer met een gerust hart kunnen slapen en met hun klanten aan de slag kunnen", constateert Jouke.

"De buitenkant ziet er goed uit, maar de binnenkant vertelt een ander verhaal. Dankzij Ellips technologie sorteren we nu actief op fusarium, kernrot en nekrot", Volker Peters, Groka

Zo werkt detectie van interne kwaliteit
De interne kwaliteitstechnologie van Ellips–Elisam maakt gebruik van twee geavanceerde vision technieken. Ten eerste scannen NIR-camera's (near-infrared) elke ui op meerdere punten, tot wel 2 à 3 lagen diep. Zo worden beginnende afwijkingen in de buitenste lagen snel zichtbaar.

De tweede technologie is gebaseerd op light transmittance: hoog vermogen nabij-infrarood licht wordt dwars door de ui geprojecteerd. Aan de andere zijde meet een spectrometer de transmissie van dit licht; hoeveel licht wordt doorgelaten. Door deze spectrale data te analyseren, kan het systeem de biochemische conditie van het vruchtvlees beoordelen, tot in de kern van de ui.

Wordt afwijkend of aangetast weefsel gedetecteerd? Dan stuurt het systeem de ui automatisch naar de gewenste uitgang, bijvoorbeeld voor verwerking of als 'waste'. Op deze manier worden risico's tijdig verwijderd, zonder dat gezonde uien onnodig verloren gaan.

"Met het nieuwe AI-systeem zien we duidelijke verbetering in defectdetectie, zowel intern als extern. Het afvalpercentage is gedaald, klantklachten zijn fors afgenomen en telers krijgen nu veel betere data over hun partijen." Ben Collins, Stourgarden

© Ellips B.V.

Zelf testen? Kom naar Eindhoven
"Wij nodigen uien sorteer- en verpakkingsbedrijven van harte uit voor een test op onze Demo Machine in Eindhoven. Neem je eigen partijen mee en zie met eigen ogen hoe effectief de Ellips AI-technologie interne én externe gebreken detecteert. Na het sorteren snijden we de uien open, zodat je precies ziet wat er onderschept is en hoeveel kwaliteit je overhoudt", besluit Jouke.

Locatie: Ellips Demo Center – Eindhoven
Contactpersoon: Jouke van der Meer
Mob: +31 6 34 61 53 67
[email protected]

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer