Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Snelle zeeverbinding maakt vervoer China en Europa via Noordpool in 18 dagen mogelijk

Voor het eerst is er een vaste zeevaartroute tussen China en Europa via het Noordpoolgebied. Een Chinese rederij heeft deze route in gebruik genomen en zet daarmee een grote stap in het internationale transport. De schepen varen niet langer via het Suezkanaal of het Panamakanaal, maar kiezen de kortere weg langs de noordkust van Rusland, via de Beringstraat. Dit verkort de reistijd van ongeveer dertig naar achttien dagen, bijna de helft sneller.

In september maakte het schip Istanbul Bridge van Haijie Shipping de eerste reis vanuit de Chinese havenstad Ningbo-Zhoushan naar het Poolse Gdansk. Onderweg deed het schip onder andere Shanghai, Felixstowe, Rotterdam en Hamburg aan. Voorlopig is de dienst alleen in de zomer actief. In de toekomst wil men ook in koudere seizoenen varen, met speciaal versterkte containerschepen die tegen het ijs kunnen.

Deze zogenaamde "Poolzijderoute" past in de bredere strategie van China om haar economische invloed uit te breiden. De route biedt een sneller en veiliger alternatief voor transport, zeker in vergelijking met routes door gebieden waar conflicten of piraterij een risico vormen.

Dat deze noordelijke route überhaupt mogelijk is, komt door het smeltende zee-ijs in het Noordpoolgebied. Door klimaatverandering neemt het ijs elke tien jaar met zo'n 12% af. Daardoor is het gebied inmiddels zo'n tien maanden per jaar bevaarbaar. Tegelijkertijd brengt dit ook zorgen met zich mee: het smelten van het poolijs kan oceaanstromen verstoren en zo invloed hebben op het wereldwijde klimaat.

Landen als de VS, Rusland, Zuid-Korea en Denemarken mengen zich inmiddels ook in de strijd om toegang tot dit strategische gebied. Behalve nieuwe vaarroutes biedt het Noordpoolgebied namelijk ook toegang tot kostbare grondstoffen. Daarmee lijkt een nieuwe fase van geopolitieke en economische rivaliteit ingezet rond het "noorden van het noorden".

Bron: 20minutos.es

Gerelateerde artikelen → Zie meer