Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vietnamese ananasexport stijgt door vraag uit EU

Ananas is uitgegroeid tot een van de belangrijkste producten van de Vietnamese land- en tuinbouw, met een exportwaarde van 950.000 dollar in augustus, een stijging van meer dan 400%, aldus de Vietnamese douane. Dit brengt de totale ananasexport voor de eerste negen maanden van het jaar op 8 miljoen dollar, wat een groei van 114% op jaarbasis betekent.

De Vietnamese ananas vindt inmiddels zijn weg naar ruim 100 landen en gebieden. De Europese Unie blijft de grootste afzetmarkt, goed voor bijna 48% van de totale exportinkomsten, met Rusland als belangrijkste importeur. De Verenigde Staten volgen als tweede grootste markt, met een aandeel van ongeveer 20% van de totale exportwaarde.

Vietnam neemt een sterke positie in op de markt voor verwerkte ananas, met drie prominente variëteiten die landelijk worden geteeld: Queen, Cayenne en MD2. Met name de MD2-variëteit domineert de export en vormt 50-55% van de wereldmarkt en 70-75% van de EU-markt vanwege haar smaakprofiel en constante kwaliteit.

In premium markten zoals Japan kan Vietnamese ananas prijzen bereiken van maximaal 4.000 dollar per ton, wat 1.000-1.200 dollar hoger ligt dan de prijzen in de EU of de VS, wat wijst op een sterke vraag en hogere marktwaarde.

Verwerkte ananasproducten, met name sap, blijven een significante bijdrage leveren aan de totale exportomzet. De belangrijkste bestemmingen voor de uitvoer van verwerkte ananas uit Vietnam zijn de EU, Rusland, de VS en Zuid-Korea.

De Vietnamese producenten van verwerkte ananas staan echter voor concurrentie van grote wereldwijde leveranciers. De lage verwerkingsefficiëntie resulteert in hogere productiekosten en een verminderd concurrentievermogen. Ook wordt het fruit niet officieel naar China geëxporteerd, waarbij de meeste zendingen via informele kanalen plaatsvinden.

Onderzoeksgegevens tonen aan dat de wereldwijde ananasmarkt in 2024 op 28,79 miljard dollar werd geschat, en naar verwachting zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 6,33% tot 39,13 miljard dollar in 2029. Europa en Noord-Amerika zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de totale wereldwijde consumptie, wat mogelijkheden biedt voor verdere exportgroei in de toekomst.

Bron: Voice of Vietnam

Gerelateerde artikelen → Zie meer