Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Saoedische dadelsector richt zich op exportgroei en merkontwikkeling

"Verpakking als visitekaartje van Saudische dadels"

De deelname van Saoedi-Arabië aan grote internationale handelsbeurzen is opvallend en voornamelijk gericht op dadels. De recente editie van Fruit Attraction in Madrid vormde hierop geen uitzondering. Mohammed Aldubaykhi, vertegenwoordiger van het Saudische bedrijf Atayeb Altomor, deelt zijn indrukken van zijn eerste deelname aan deze beurs.

© Youness Bensaid | AGF.nl

"De beurs heeft veel indruk op me gemaakt. Het waren drukken en intensieve dagen, en ik kon zien dat bezoekers veel interesse hebben in dadels uit Saudi-Arabië. Enkele jaren geleden waren dadels nauwelijks bekend op de markt. Maar tegenwoordig is er wereldwijd een grote belangstelling voor dadels, en voor die uit Saudi-Arabië in het bijzonder. Deze vrucht wint snel aan populariteit en is op weg om een belangrijk voedingsmiddel op de wereldmarkt te worden," zegt de exporteur.

© Atayeb Altomor

Saoedi-Arabië herbergt volgens de exporteur meer dan 100 dadelvariëteiten. De meeste daarvan zijn op de internationale markt nog onbekend, en er moet een zorgvuldige selectie gemaakt worden om Saudische dadels te introduceren. Aldubaykhi: "We hebben vijf variëteiten geselecteerd waarop we ons willen richten bij het vermarkten op internationale markten: Ajwa, Safawi, Sokkary, Saghai en Mejdool. Dit zijn variëteiten van hoge kwaliteit die geaccepteerd en geprefereerd worden door internationale consumenten. Sommige variëteiten, zoals Ajwa en Sokkary, worden alleen in Saoedi-Arabië geteeld en zijn inmiddels bekend, wat ons een voorsprong geeft in deze groeiende sector."

© Atayeb Altomor

Rassenvoorkeuren op basis van geografische markten volgen volgens de exporteur een vergelijkbaar patroon als voor ander fruit. "Dadels trekken vooral consumenten aan die gezond willen eten, voedingsmiddelen zoeken die rijk zijn aan natuurlijke suikers, of zij die hun suikerinname willen verminderen. In dit segment zijn dadels ongeëvenaard. De voorkeur voor variëteiten varieert per markt, afhankelijk van bredere consumentencriteria, net zoals bij ander fruit, bijvoorbeeld appelen. Terwijl de Chinese markt voornamelijk de voorkeur geeft aan zoetere dadels, hebben andere markten, zoals Europa en de rest van Azië, een lichte voorkeur voor dadels met een ietwat zure nasmaak."

© Atayeb Altomor

"Net als bij ander fruit speelt logistiek een cruciale rol in welke variëteiten we naar welke markten exporteren. Sommige variëteiten vereisen opslag bij -18 graden, terwijl andere minder veeleisend zijn. Onze B2B-strategie wordt dan ook grotendeels bepaald door logistieke vereisten. Aan de andere kant is onze B2C-benadering vooral gericht op de promotie van dadels via zorgvuldig en aantrekkelijk verpakkingsontwerp, waardoor ze zowel geschikt zijn voor dagelijks gebruik als voor luxueuze en betekenisvolle geschenken," aldus Aldubaykhi.

© Atayeb Altomor

Voor meer informatie:
Mohammed Albudaykhi
Atayeb Altomor
Tel: +966559553638
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer