Fruit Attraction heeft een nieuw succesvolle editie achter de rug. De AGF-beurs trok dit jaar maar liefst 121.137 professionals uit 152 landen. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van 2024. Opvallend: bijna de helft van de bezoekers kwam uit het buitenland, een duidelijk teken van de toenemende internationale uitstraling van het evenement.
Vanuit Spanje waren vooral de regio's Andalusië, Valencia, Murcia en Catalonië goed vertegenwoordigd. Buitenlandse deelnemers kwamen voornamelijk uit Europese landen zoals Italië, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Ook Zuid-Amerika en Afrika waren goed vertegenwoordigd, met onder meer bezoekers uit Peru, Chili, Brazilië en Zuid-Afrika.
Niet alleen het aantal bezoekers steeg; ook de beursvloer zelf groeide. In totaal presenteerden 2.485 bedrijven uit 64 landen zich op 78.212 vierkante meter. Dat is 11% meer ruimte en 13% meer standhouders dan het jaar ervoor.
© Fruit Attraction
Fruit Attraction bood opnieuw een springplank voor de internationale handel. Speciale aandacht ging uit naar Maleisië en Mexico, die dit jaar als eregasten fungeerden.
Een ander sterk punt van de beurs was het inhoudelijke programma. Meer dan 3.200 deelnemers namen deel aan 95 sessies over trends in innovatie, duurzaamheid, logistiek en technologie in de AGF-keten. In de demokeuken 'Factoría Chef' draaide alles dit jaar om de tomaat, die werd uitgeroepen tot 'Product van het Jaar'. Tijdens de beurs waren er proeverijen, kookshows en werd zelfs een kas gebouwd op het centrale plein. Met de 'Tomato Awards' werden innovaties en inspirerende ondernemers uit het tomatensegment in het zonnetje gezet.
Ook op beleidsvlak gebeurde er veel. Tijdens de vierjaarlijkse bijeenkomst van het Gemengd Comité voor groenten en fruit kwamen telersorganisaties en beleidsmakers uit Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal samen. Ze bespraken onder andere de Europese regelgeving en de toekomst van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, met thema's als tomaten, aardbeien, knoflook, perziken, nectarines, appelen, peren, citrus, druiven, convenienceproducten en gewasbescherming.
Innovatie kreeg volop aandacht met de uitreiking van de Innovation Hub Awards. Onder de 50 inzendingen vielen het Spaanse onderzoeksinstituut Irta, het Griekse technologiebedrijf Edencore en het Spaanse Pallet Sure in de prijzen voor respectievelijk het beste verse product, industrieoplossingen en duurzaamheid. Ook de mooiste stands werden bekroond. BayWa Global Produce werd geprezen voor duurzaamheid, Fontestad voor het beste ontwerp en BCC – Grupo Cajamar voor originaliteit. Voor de Publieksprijs in vier categorieën (Fresh Produce; Hulpindustrie; Fresh Food Logistics; Innova & Tech) stemden ruim 6.000 bezoekers. Moguer Cuna de Platero, Veganic, Ontime Corporate Union en en Hispatec Agrointeligencia vielen in de prijzen.
De beurs was bovendien het toneel voor journalistieke erkenning. De prijs ging dit jaar naar het vakblad Fructidor.
Traditiegetrouw werd de beurs feestelijk geopend met steun van het Spaanse ministerie van Landbouw. Minister Luis Planas gaf hierbij acte de présence. Zoals ieder jaar zamelde de beurs groenten en fruit in voor de Voedselbank van Madrid. In totaal werd 53.412 kilo opgehaald – 6% meer dan in 2024 – waarmee de sector opnieuw zijn maatschappelijke betrokkenheid liet zien.
De economische impact van Fruit Attraction 2025 was fors: naar schatting €407 miljoen voor de regio Madrid. Daarmee bevestigt de beurs opnieuw haar rol als economische motor voor de Spaanse hoofdstad en de AGF-sector in het algemeen.
Fruit Attraction 2026 vindt plaats van 6 tot en met 8 oktober in Madrid.
Voor meer informatie: www.ifema.es