Tholen - Met de beoogde aankomst van de grotere Braziliaanse volumes en de stijgende vraag na de zomerperiode leek de mangomarkt de weg omhoog ingezet te hebben. Echter gooide de stakingen in de Antwerpse, maar ook Rotterdamse, haven afgelopen week even roet in het eten. "Het is afwachten hoe de nieuwe mango's straks van de boten af zullen komen. Het kan nog wel eens voor wat druk op de markt zorgen", vertelt Ive Lambert van ADW Fresh Trade.
© ADW Fresh Trade
"Afgelopen dagen lagen er tientallen te wachten in de haven", gaat hij verder. Hoewel beide bedrijven al actief waren onder de vlag van Group A. De Witte, zijn Starfruit (waar Ive voorheen werkzaam was) en Central Fruit sinds 1 oktober officieel verdergegaan als ADW Fresh Trade. "De staking mag dan wel neergelegd zijn, maar nog altijd is er de nodige stress en vertraging. Die achterstand is niet zomaar weggewerkt. Dat kost dagen. En ondertussen blijven er nieuwe schepen aankomen, dus het stapelt zich op. Bovendien was er al sprake van vertraging. Eén van de boten was bijvoorbeeld al overgeladen op een andere, wat sowieso al 7 à 8 dagen vertraging betekende. Nu loopt dat op tot bijna 15 dagen. Dat maakt het lastig, zeker voor bederfelijke producten zoals fruit."
"Het zorgt in het geval van mango's wel voor beperkte volumes", legt Ive uit. "Momenteel zijn de prijzen nog niet door het dak door de vertragingen. Je ziet prijzen tussen de €6 en €7,50, met hier en daar uitschieters naar €8 voor topkwaliteit, dus het is iets gestegen, maar erna zal er eerder druk op de markt komen. Er zit nog veel in de boten, maar de vraag is: wat komt er straks precies uit die containers? Als het product maar matig is, dan moet je het snel verkopen of tegen dumpprijzen van de hand doen. En dat kan gevolgen hebben voor de hele markt. Te veel dumping trekt alles omlaag, ook op de langere termijn."
Aanvoerdip tussen Braziliaanse en Peruaanse seizoen
En dat terwijl de mangomarkt net wat in een hausse terecht leek te zijn gekomen. "Augustus en september zijn traditioneel wat rustigere maanden voor mango's. De afgelopen jaren speelt daarbij ook nog mee dat er veel Israëlische mango's op de markt komen in deze periode, waar veel klanten op afhaken. Dan is het even erg rustig, maar sinds oktober komt er lichte verandering in. Nu zijn we afhankelijk van Spanje, waar het seizoen dan bijna voorbij is, en Brazilië. Daar komt momenteel vooral Keith binnen, mondjesmaat wat Kent, een beetje Tommy en Palmer. De volumes uit Brazilië nemen wel toe, maar over twee à drie weken verwachten we grotere aantallen."
© Daan Sturm | AGF.nl
Het team van Group A. De Witte bij de bekendmaking van het logo van ADW Fresh Trade op de afgelopen Fruit Attraction
Dan dient zich echter het volgende zorgenkindje al weer aan. "De Braziliaanse oogst lijkt eerder te eindigen dan normaal. Waar we normaal tot eind december goede volumes hebben, is dat nu waarschijnlijk tot eind november. En Peru is juist later. Zij spreken over starten in week 48 of 49, dus dan zitten we krap voor de kerstperiode. Dat maakt december spannend, want het zou wel eens een gat in de aanvoer kunnen opleveren. Zelfs met snelle schepen blijft er dan weinig marge. Daarom is het nu ook veel rekenen en vooruitdenken. December is een belangrijke maand voor exoten en als je dan net mango's tekortkomt, wat toch een belangrijk product is, geeft dat extra stress."
Prijsschommelingen in passiefruit
Naast de mango's is het in het passiefruit, zo stelt Ive, niet veel makkelijker. "Deze maanden laten zien dat het leven in de handel alles behalve saai is. Maar ja, anders zou ook iedereen het kunnen", zo kan de handelaar het nog relativeren voor zichzelf. "Bij het passiefruit zien we erg veel schommelingen. Daar verwachtten we juist een betere aanvoer vanaf juni, juli. Die kwam ook even, zelfs sterker dan voorspeld, maar daarna is het ineens hard gedaald. We zagen prijzen dalen van €16 tot €18 naar een dieptepunt van €7, maar nu stijgen ze weer naar €12-14, en het lijkt verder omhoog te gaan."
"Die schommelingen zijn fors en wat me soms verbaast, is dat producten ondanks hoge prijzen toch blijven verkopen. Je zou denken dat er een grens is, en die is er ook wel, maar zelfs bij bijvoorbeeld extreem dure bloemkolen zie je dat ze gewoon gekocht worden. Mensen zijn enerzijds prijsbewust, maar bij de juiste producten lijken ze het ervoor over te hebben."
Voor meer informatie:
ADW Fresh Trade
Hoveniersstraat 13
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 2 242 62 00
[email protected]
www.groupadw.be/adwfreshtrade