Het komende Peruaanse mangoseizoen belooft anders te verlopen dan normaal. De bloei is later gestart, de opbrengst wordt lager ingeschat en de bekende logistieke uitdagingen blijven spelen. Toch blijft het team van Sunshine Perú positief gestemd.
"Gemiddeld zit de bloei op zo'n 70%", vertelt directeur Keyner Gamarra. "Dat is minder dan vorig jaar, maar de vruchten komen dit keer waarschijnlijk met grotere maten. En dat kan het lagere volume deels compenseren."

Ook commercieel manager Sofía Wong is hoopvol. "De bloei ligt volgens onze veldgegevens wel 35% lager, maar dat betekent niet automatisch minder opbrengst. De vruchten die er zijn, ontwikkelen zich goed en zijn zwaarder dan vorig jaar."
Wat in ieder geval opvalt: het seizoen volgt weer een normaal ritme. Eind vorig jaar begon de oogst juist vroeg door ongewoon koud weer. Dit jaar is het tegenovergestelde gebeurd: de minimumtemperaturen daalden niet genoeg, waardoor alles wat later op gang kwam. De piek van de oogst wordt nu verwacht tussen week 3 en 5 van 2026, met al aanzienlijke volumes vanaf december.

Om logistieke problemen te voorkomen — vorig jaar nog een heet hangijzer — heeft Sunshine Perú geanticipeerd. "We zijn direct na afloop van vorig seizoen in gesprek gegaan met leveranciers. Inmiddels hebben we 80% van het verpakkingsmateriaal, zoals karton, al binnen. Ook de rederijen zijn beter voorbereid", aldus Gamarra.
De mango-oogst valt deels samen met die van blauwe bessen en druiven, maar volgens het bedrijf is de planning dit jaar strakker. Dat moet zorgen voor minder overlap en betere afstemming.

Wat de afzet betreft is er vertrouwen. "We hebben bevestigde vraag. Omdat er geen overschot wordt verwacht, denken we dat we alle containers kunnen verschepen zonder dat de prijs onder druk komt te staan", zegt Gamarra. Afgelopen seizoen exporteerde Sunshine Perú 1.245 containers, voornamelijk naar de VS en Europa. Ook Zuid-Korea is voorzichtig in beeld gekomen, al is dat nog een kleine en veeleisende markt.
Volgens Wong zit er bovendien een strategisch voordeel in de timing van dit jaar. "Omdat de export meer gespreid is, vallen we minder samen met Brazilië en Ecuador. Dat maakt onze mango aantrekkelijker." Die spreiding kan net het verschil maken in prijs en dus in inkomen voor telers en exporteurs.
Voor meer informatie:
Sofía Wong en Keyner Gamarra
Sunshine Perú
[email protected]
https://www.sunshineperu.com/