Tholen - In de haven van Antwerpen vielen gisteren twee stakingen samen, wat tot veel onrust en drukte heeft geleid. Naast de stiptheidsacties, waarbij Vlaamse loodsen, uit onvrede over de federale pensioenhervormingen, al sinds 5 oktober staken, was er dinsdag 14 oktober ook een nationale Belgische stakingsdag. "Gisteren was het echt een drama", vertelt Jan Simons van Eurofruitports.
Daardoor kon er tot deze morgen geen enkel schip binnen- of buitenvaren door een staking bij de verkeerscentrale in Zandvliet, die het scheepvaartverkeer op de Schelde regelt. Inmiddels zijn de stakingen opgeschort. Dit gold voor zowel zeeschepen als binnenschepen en veroorzaakte grote operationele problemen voor de haven, logistiek en transportsector, zo berichtte VRT.
© Port of Antwerp-Bruges
De stiptheidsactie van de loodsen in de Antwerpse haven hebben grote verliezen veroorzaakt voor transportbedrijven door massale annuleringen en stilstaand materieel, zo geeft Transport & Logistics Belgium (TLB) aan. Ze waarschuwt dat na de actie een 'tweede golf' van chaos zal volgen, met lange wachttijden en hoge kosten door de opgelopen achterstanden aan de terminals. TLB roept alle betrokken partijen op om snel samen te komen en een plan te maken om verdere economische schade te voorkomen en de logistiek te herstellen.
Steeds meer rekening mee houden
Door de acties was de wachtrij gisteren voor de haven van Antwerpen opgelopen tot zo'n 140 schepen. Voor de haven van Zeebrugge lagen nog eens 11 schepen te wachten. "Je zat echt met de handen in het haar inderdaad", zo bevestigt ook Jan, die met Eurofruitports opereert in de Antwerpse haven. "We hadden hier bijvoorbeeld een schip dat zondag al klaar was, maar pas nu kon vertrekken. Dat heeft natuurlijk gevolgen: het schip komt een week later aan in Afrika om te laden, en daardoor ook een week later weer terug hier. Het wordt steeds erger. Je erop voorbereiden is lastig, maar ik denk dat we er in de toekomst meer en meer rekening mee zullen moeten houden."
De loodsen in België pakken desalniettemin woensdagochtend het werk weer op. Ze schorten de acties tijdelijk op 'met als doel de onderhandeling een kans te geven', meldt de Belgische Beroepsvereniging van Loodsen. "We hopen met z'n allen dat de situatie nu weer snel normaliseert", legt Jan uit. "Het is voor niemand leuk en het heeft vooral een flinke economische impact, zeker op België en de haven. Vandaag is dan bekendgemaakt dat de acties zijn opgeschort, maar voordat alles weer normaal draait, zal het nog wel een aantal dagen duren. De komende dagen, of eigenlijk weken, zijn we vooral bezig met puinruimen." Ines Pester van Eolis vult aan: "Wij zijn effectief getroffen met schepen die tot 3 of 4 dagen vertraging oplopen in de Antwerpse haven. De toenemende stakingen baren ons wel zorgen."
De loodsen geven de overheid tien dagen de tijd om via bemiddeling het pensioenakkoord van juni te respecteren en uiterlijk eind november tot een definitieve overeenkomst te komen. Anders zullen de acties vanaf 24 oktober weer opstarten. Ze voelen zich bijzonder getroffen door het geschil rond het pensioenakkoord. In de Antwerpse haven is alles ook langzaam maar zeker weer opgestart. "Vanaf vanmorgen zijn er opnieuw schepen ingepland voor op- en afvaart. De loodsenorganisatie BVL hervat intussen de normale werkzaamheden. Er zal dus geleidelijk verbetering merkbaar zijn, al zullen de beschikbaarheden van de verschillende loodsenkorpsen vermoedelijk pas tegen de late namiddag volledig gekend zijn. De opschorting van acties door andere organisaties van het Loodsenfront zijn nog niet 100% duidelijk", zo geeft een woordvoerder van de haven aan.
Momenteel wachten meer dan 60 schepen op afvaart en ongeveer 100 schepen op opvaart. "Het is vandaag nog niet in te schatten hoe snel de situatie zal verbeteren; het wegwerken van alle achterstanden zal enkele dagen in beslag nemen."