Steeds meer supermarkten verplaatsen hun vestiging van het dorpscentrum naar de rand van het dorp, zo constateert marketingspecialist Marcel Jansen. De belangrijkste redenen zijn de behoefte aan meer vloeroppervlak, betere bereikbaarheid en verduurzaming van de bedrijfsvoering. Dat biedt voordelen voor de supermarkt, maar heeft vaak negatieve gevolgen voor de lokale middenstand.
Het vertrek van een supermarkt betekent doorgaans dat een groot pand leeg komt te staan en dat de dagelijkse klantenstroom uit het centrum verdwijnt. "We kunnen 't niet ontkennen, de supermarkt vervult in veel dorpen nog een cruciale aanjaagfunctie, genereert traffic, zorgt voor herhaalbezoek en maakt daarmee andere food en non-food winkels rendabel. Nu die functie vaker verdwijnt, komt de economische vitaliteit van het centrum flink onder druk te staan. Dit domino-effect mag niet langer onderschat worden door Gemeenten!", zegt Marcel. T
Toch ziet hij ook kansen, met name voor de versbranche. "Dit vraagt nu al om sterkere clusters van versspecialisten en andere winkels voor dagelijkse food en non-food! Gelukkig hebben organisaties als NBOV en Koninklijke Nederlandse Slagers hierover in juni ook al stappen gezet met een eerste (door mij georganiseerd) gezamenlijk versevent. Samenwerking in de winkelstraat is essentieel om meer van elkaar te profiteren."
Bron: LI Marcel Jansen