Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavier Laduron, Fairebel:

"Na moeilijke start begint perenmarkt nu aan te trekken"

Tholen - Na een moeizame start lijkt de perenmarkt nu langzaam maar zeker wat aan te trekken. Dit ziet Xavier Laduron, teler en verantwoordelijke sectorcomité fruit van Fairebel. "Veel bedrijven zijn nog appelen aan het plukken, waardoor koelruimte schaars is. Dat zorgt ervoor dat peren snel de markt op komen, wat resulteert in wat druk en lagere prijzen. De laatste twee weken zie ik echter een lichte verbetering."

Bij het teeltbedrijf van de teler uit het Waalse Weerst is de pluk inmiddels bijna achter de rug. "Bij ons zijn de peren inmiddels allemaal geplukt, net als de meeste appels. We zitten nu nog een beetje in de industrie appels en de laatste pluk van de Fuji appels loopt nog door", zo geeft Xavier aan. "Het was dit jaar best een uitdaging om alles op tijd van de bomen te krijgen, zeker bij de peren. Door het grotere volume was het niet eenvoudig om alles op tijd te plukken, maar uiteindelijk is dat goed gelukt. Het plukteam was sterk en het weer zat mee, dus daar zijn we tevreden over."

Over de kwaliteit is hij dan ook zeker te spreken. "De kwaliteit van de Conference peren is dit jaar uitstekend. Er zit veel suiker in en we hebben op het juiste moment kunnen oogsten. De smaak is heel goed, dus over de kwaliteit en het verloop van de pluk ben ik erg tevreden."

Stijgende lijn doorzetten
Toch moet de markt nog goed en wel losbarsten. "Op dit moment is het nog erg druk. Direct na de pluk is er altijd veel aanbod, dat is elk jaar hetzelfde. De laatste twee weken zie ik echter een lichte verbetering, wat een positief signaal is. Ik denk dat de prijzen de komende periode verder zullen herstellen. Met de Europese perenoogst van dit jaar moeten we normaal gezien vergelijkbare prijzen als vorig jaar kunnen halen, al weet natuurlijk niemand dat zeker."

© Fairebel

Richting de toekomst waarschuwt hij echter dat men niet overenthousiast met aanplanten moet worden in Nederland en België. "Op korte termijn zal er niet veel veranderen. Italië zal bijvoorbeeld nooit meer de vroegere volumes van 600 à 700 duizend ton bereiken, want veel percelen zijn gerooid. Zolang wij niet massaal gaan herplanten, blijven de komende jaren stabiel. Maar we moeten voorzichtig zijn: niet zomaar extra hectares aanplanten. Als elke teler twintig procent meer plant, helpt dat niemand. Er is op dit moment voldoende aanbod; we moeten gestructureerd blijven en de productie niet verdubbelen. Rustig blijven is de sleutel."

Europese appeloogst niet groter
Wat betreft de appelen ziet Xavier een vergelijkbaar scenario. "De prognoses van augustus lieten zien dat de oogst in Europa niet groter is dan vorig jaar, dus dat zou goed moeten komen. In België en Nederland is er iets meer geplukt dan verwacht, waardoor koelhuizen en bewaarruimtes vol zitten. Dat zorgt tijdelijk voor druk op de markt, maar ik verwacht dat dit de komende weken zal verbeteren. In de rest van Europa valt het aanbod namelijk mee. Polen heeft ongeveer 3,2 miljoen ton en in Turkije is de oogst erg slecht, dus dat kan de markt ondersteunen. Of we dezelfde prijzen als vorig jaar halen, is de vraag. Vorig jaar was een kleine oogst, maar hogere prijzen zijn wel noodzakelijk. Van de prijzen van 10 jaar geleden kan geen bedrijf meer leven. De kosten zijn enorm gestegen, dus we moeten realistisch blijven: een bedrijf dat zijn kosten niet kan dekken, houdt op te bestaan."

© Fairebel

Garantie nodig voor nieuwe variëteiten
Of het bedrijf daarom ook kijkt naar eventuele nieuwe variëteiten? "Dat is altijd interessant, en we staan daar zeker voor open. Maar het grootste probleem is dat gekende rassen zoals Jonagold in België en Elstar in Nederland heel sterk verankerd zijn. Zonder een krachtig marketingplan, en dan praat ik over miljoenen euro's per jaar, lukt het niet om een nieuwe variëteit goed in de markt te zetten. Als er geen duidelijke garantie of marketingondersteuning is, heeft het weinig zin om te planten. Nieuwe aanplant betekent immers een grote investering: dure bomen, hoge plantkosten, alles samen veel geld. Dan moet de opbrengstprijs ook kloppen."

"Ik geloof dat er mogelijkheden zijn, vooral bij consumenten die bereid zijn wat meer te betalen voor duurzame producten. Maar dan moet de variëteit bekend zijn en goed gepromoot worden. Zonder stevige marketing lukt dat niet. Wij zijn zeker bereid om nieuwe rassen te planten, maar we hebben ook zekerheid nodig. Als bedrijfsleider moet ik mijn bedrijf laten draaien, en dat kan alleen als er voldoende waarborg is."

Voor meer informatie:
Xavier Laduron
Fairebel
+32 (0)80 44 77 26
[email protected]
www.fairebel.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer