Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Auctioneer ontwikkelt softwareoplossing voor digitalisering prijslijsten

"Wat uniek is, is dat deze prijstool specifiek gebouwd is voor de noden van de sector"

Tholen - Een nieuw gezicht op de Fruit Attraction in Madrid dit jaar, waar de Belgische start-up Auctioneer haar nieuwe softwareoplossing, die documenten zoals prijslijsten & pakbonnen digitaliseert en inzichtelijk maakt, presenteerde: 'My Auctioneer'. "Ik ben ervan overtuigd dat we iets revolutionairs hebben neergezet, een unicum voor de sector", zo vertelt oprichter en CEO Glenn Demeyer van het Belgische softwarebedrijf.

© Auctioneer

"Het idee voor deze tool ontstond ongeveer vier jaar geleden", zo legt hij uit. "In mijn werkzaamheden in de AGF-sector liep ik als handelaar tegen bepaalde frustraties aan, die me enorm veel tijd kostten, zoals het vergelijken van alle binnenkomende prijslijsten en pakbonnen in PDF, xml, html, tekst, JPEG en dit via verschillende kanalen zoals Mail, Whatsapp, Telegram en andere. Het bracht me op het idee om hier iets aan te doen. Alleen ik ben geen programmeur. Ik heb wel ervaring met IT, maar zeker niet in de mate die vereist is om een dergelijke oplossing te ontwikkelen."

"Tot ik Daniel (Yildirim red.) tegen het lijf liep. Hij had wel de kennis en vaardigheden om de technologie te ontwikkelen, waardoor het ontzettend fijn was dat hij de potentie zag en besloot zich bij het project aan te sluiten. Uiteindelijk zijn we in februari 2025 lokaal begonnen met de uitrol bij eerste klanten. Wat uniek is, is dat dit systeem specifiek gebouwd is voor de noden van de sector, het combineert sectorexpertise met digitale oplossingen."

Digitale assistent
Wat is de softwaretool dan precies? "Om dat goed te beschrijven, is het belangrijk om te begrijpen waar handelaren veelal tegenaan lopen. De grootste uitdaging is om binnen afzienbare tijd snelle en doordachte beslissingen te nemen om de kleine marges te minimaliseren in de competitieve markt. Dit betekent dat iedere euro telt. Tijdgebrek maakt het echter lastig om elke cent eruit te halen. Handelaren kennen de markt ontzettend goed. Vroeg in de ochtend, tussen 4 en 6 uur, start iedereen op. Alle prijslijsten moeten bekeken worden tussen 5 en 10 uur 's ochtends. Je wilt altijd de beste koop hebben en de sterkste positie in de markt, maar dat kost enorm veel tijd."

"Een voorbeeld: Een van onze eerste klanten is een eenmanszaak die ook alles zelf wil doen, maar het analyseren van de prijzen kost hem al snel 2 à 3 uur. Toch zitten er maar een beperkt aantal uur in een dag en zeker in een sector als deze heb je 's ochtends, als de handel vliegensvlug gaat, eigenlijk geen tijd om alle mogelijke prijzen van alle mogelijke leveranciers door te spitten. De conclusie is dan vaak dat men al snel akkoord gaat met wat, volgens hen, een redelijke prijs is. Zonder concreet te weten wat dit nu is."

© Jannick Flach | AGF.nl
Daniel Yildirim en Glenn Demeyer van Auctioneer op de afgelopen Fruit Attraction

"Hier biedt onze tool een oplossing", stelt Glenn. "Het digitaliseert en automatiseert al deze processen voor de gebruiker: prijslijsten vergelijken, spotprijzen opvolgen, en zijn data automatisch verzamelen. Daardoor win je tijd en kun je strategisch betere keuzes maken. Dit helpt bij klantenbinding, data-analyse, marktinzichten en het identificeren van trends. 'My Auctioneer' automatiseert een groot deel van de dagelijkse taken van kleine bedrijven, waar personeel vaak meerdere rollen vervult: verkoop, aankoop, transport en kwaliteit. Zo kunnen handelaren zich meer richten op strategische beslissingen."

Uniformiteit
Een ander belangrijk voordeel is, zo stelt de ondernemer, uniformiteit. "Binnen de sector wordt vaak verschillend taalgebruik gehanteerd. Zo noemt het ene ERP-systeem een komkommer 'komkommer', een ander 'cucumber' of een variatie daarvan. Onze tool zorgt dat alle variaties gecategoriseerd worden onder één uniforme term, zodat je alles makkelijk kunt terugvinden. We zijn als AGF-sector nog vrij uniek in het handelen op onderbuikgevoel, maar op deze manier willen we alle data inzichtelijk maken, zodat men weloverwogen beslissingen kan nemen. Ik zeg niet dat vertrouwde partners gelijk de deur gewezen moeten worden als er ergens anders goedkopere opties zijn, maar je kunt jezelf wel een betere onderhandelingspositie geven door te weten hoe de vork op prijsgebied precies in de steel zit. Verder creëer je met deze tool een eerlijk speelveld voor de leveranciers. Ze kunnen eenvoudiger hun product aan de man brengen, doordat ook hun prijslijst nu automatisch wordt toegevoegd bij de data, indien de gebruiker dit uiteraard wenst toe te voegen"

"Stel, je verkoopt tomaten in Oost-Europa. Onze tool kan met jouw data meteen aantonen hoe je staat ten opzichte van de markt, bijvoorbeeld in Griekenland, Spanje of Marokko. Je kunt er ook kwaliteitslabels aan koppelen, zodat je op topkwaliteit kunt sturen. Dit bespaart enorm veel tijd en biedt meer inzicht in concurrentie en marktpositie. We kunnen de getransformeerde data doorsturen in wat de klant wenst, via API met hun CRM of ERP-systemen, in een bepaald format of via ons BI-platform. Dat out-of-the-box platform fungeert puur als persoonlijk digitale assistent: het vervangt de handelaar niet, maar ondersteunt hem of haar in het dagelijkse werk."

Uitbreiding
Inmiddels heeft het bedrijf klanten in Nederland en België, waar in de afgelopen periode al de kinderziektes uit de nieuwe oplossing zijn gehaald. "Nu we de stap in het zonlicht hebben gezet, willen we in eerste instantie ook kijken naar uitbreiding naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Engeland, Spanje en Frankrijk, om vervolgens door te blijven groeien in de rest van de wereld. Daar komen weer andere uitdagingen bij kijken, zoals verschillende geschriften, maar stap voor stap zullen we hierin groeien. Dankzij subsidies van Vlaanderen, die ons project ondersteunen, kunnen we deze ontwikkeling versnellen. Het doel is dat handelaren sneller en efficiëntere beslissingen kunnen nemen, bijvoorbeeld op basis van huidige en historische prijzen, kwaliteitslabels, nieuwsartikels of geopolitieke ontwikkelingen. Hierbij ligt de focus op prijslijsten en pakbonnen, maar in de toekomst willen we bijvoorbeeld ook data-analyse integreren bovenop deze prijzen om een nog betere keuze te maken en diepere inzichten te leveren. Zo hopen we een verschil te maken voor de sector."

Voor meer informatie:
Glenn Demeyer
Auctioneer
Mechelsesteenweg 120
2860, Sint-Katelijne-Waver
+32 489 08 39 59
[email protected]
www.myauctioneer.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer