"De Colombiaanse export van Hass avocado's zit flink in de lift. Voor 2025 wordt een groei van 25% verwacht tot 182.000 ton. Naar schatting gaat meer dan de helft hiervan richting Europa", zegt Katheryn Mejía, voorzitter van brancheorganisatie Corpohass.
© Corpohass
Toch ondervindt de export naar Europa de nodige uitdagingen. "Het is een versnipperde markt, met veel talen, gewoontes en smaken. Dat maakt het lastig om breed campagne te voeren. Je moet inspelen op lokale voorkeuren", aldus Mejía. Toch ziet ze volop potentieel. De Europese consument eet gemiddeld één kilo avocado per jaar, terwijl dat in de VS al vier kilo is, en in landen als Mexico of Chili zelfs negen.
Colombia heeft een streepje voor: avocado's kunnen er het hele jaar door geoogst worden. Dankzij het gevarieerde landschap wordt deze fruitsoort inmiddels geteeld in 17 departementen en ruim 250 gemeenten. Volgens Corpohass voldoen de meeste telers aan de duurzaamheids- en kwaliteitsnormen die de internationale markt vraagt.
Een bijkomend voordeel is de timing. De Colombiaanse hoofdoogst valt samen met het einde van het seizoen in Californië, Peru en Mexico. Daardoor ontstaan kansen op momenten dat het wereldwijde aanbod laag is.
© Corpohass
Behalve Europa en de VS levert Colombia inmiddels ook aan onder meer Chili en Argentinië. Daarnaast wordt gewerkt aan toegang tot de Braziliaanse markt. De officiële goedkeuring daarvan laat nog even op zich wachten, maar Mejía verwacht binnen vier tot vijf maanden groen licht.
Voor de Amerikaanse markt is er wel een hobbel: sinds kort geldt een invoerheffing van 10% op Colombiaanse avocado's. "Dat vraagt om extra efficiëntie in de hele keten", geeft Mejía aan. Toch blijft de VS aantrekkelijk, mede doordat de Colombiaanse avocado qua kwaliteit dicht bij de Mexicaanse ligt.
Sinds 2024 is de sector gestart met de merkcampagne 'Avocados from Colombia'. Wat begon als een landlabel, is inmiddels uitgegroeid tot een kwaliteitsprogramma. Het "Avocados from Colombia Quality Program" controleert of exporteurs en telers voldoen aan de gestelde eisen. De proef loopt momenteel op meerdere exportlocaties en duurt vijf maanden.
Vanaf volgend seizoen moeten de eerste kartons met het officiële kwaliteitslabel zichtbaar zijn op beurzen en in winkels. Zo wil Colombia meer herkenning en transparantie creëren voor zijn avocado's.
© CorpohassVoor meer informatie:
Katheryn Mejía
Corpohass
Medellín (Colombia)
[email protected]
www.corpohass.com