Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het "Beste van de branche" verdwenen uit Knokke:

Fruitpaleis stopt na 75 jaar zoektocht naar topkwaliteit

Tholen - Voor de liefhebbers van een perfecte truffel, exclusieve champignons of speciale aardappelrassen valt er een donkere oktober te noteren. Fruitpaleis, jarenlang de toevlucht voor fijnproevers in Knokke, sloot afgelopen weekend definitief de deuren. De sluiting van deze speciaalzaak betekent het einde van een tijdperk waarin particuliere klanten rechtstreeks, onder andere, "het beste uit Brussel en Parijs" en de veiling konden kopen.

© FruitpaleisTeam van het Fruitpaleis heeft afgelopen zaterdag de deuren van de winkel definitief gesloten

De sluiting, vertelt Piet Broos, volgt op een probleem dat vele familiebedrijven fataal wordt: "Een overnemer is quasi onvindbaar." Het pand kwam daarop te koop te staan en is inmiddels verkocht.

Wat Knokke straks mist, is niet zomaar een groentewinkel. Het Fruitpaleis staat al meer dan 75 jaar synoniem voor een uitzonderlijk aanbod aan delicatessen, dagverse groenten en fruit, en een selectie fijne wijnen. Sinds de oprichting in 1950 groeide deze Knokse speciaalzaak uit tot veel meer dan een winkel: een culinaire referentie voor fijnproevers én een inspiratiebron voor collega-handelaren.

© FruitpaleisPiet en Chantal

Na een gedwongen verhuis in 1993 vond het Fruitpaleis onderdak op de huidige locatie, waar de liefde voor kwaliteit, authenticiteit en vakmanschap verder tot bloei kwam. "We hebben met hart en ziel aan onze naam gewerkt", vertellen Piet en zijn vrouw Chantal. In 2008 werd de zaak door het culinaire magazine Ambiance bekroond tot één van de tien beste speciaalzaken binnen hun branche. "Een erkenning voor onze decennialange toewijding aan het betere product", vertelt Piet nog altijd trots.

© FruitpaleisChantal

Wat het Fruitpaleis uniek maakt, was de onafgebroken zoektocht naar het buitengewone. Dagverse producten rechtstreeks van de veiling en een aantal keer per week haalde Piet zelf producten van de Brusselse vroegmarkt naar Knokke. Via een contact liet hij bijzondere producten meereizen vanaf Rungis. Het resulteerde in een assortiment dat zijn gelijke niet kende: van Crosnes du Japon, topinambour en truffelaardappel tot uitzonderlijke champignons en seizoensgebonden wildpluk. Tijdens het truffelseizoen werd steevast gezorgd voor een rechtstreekse aanvoer van verse zwarte en witte truffels uit de Périgord en Italië. Dat engagement om enkel het allerbeste te bieden maakte van het Fruitpaleis een vaste waarde bij chefs én levensgenieters.

© FruitpaleisPiet

Die kwaliteitsfilosofie leverde niet enkel waardering van klanten op, maar ook erkenning binnen de sector. Via de Roeselaarse veiling werd het Fruitpaleis geselecteerd als één van de eerste pilootwinkels in het Fine Fleur-project, een initiatief dat sinds 2002 onbekende en vergeten groenten opnieuw onder de aandacht brengt.

Naast het indrukwekkende versassortiment bood het Fruitpaleis ook een waaier aan huisbereide lekkernijen: groente- en fruitsalades, artisanaal bereide soepen, versgeperste sappen, belegde broodjes en verfijnde maaltijdcomponenten en om de culinaire ervaring te completeren ook een selectie van wijnen.

© FruitpaleisHistorische foto van Fruitpaleis

De beslissing om te stoppen komt niet door tegenvallende verkopen, de zaak liep steeds goed, maar is persoonlijk van aard. Na een carrière van "hele lange dagen" en "intensief werk" is het voor de eigenaar tijd om het "rustiger aan te doen". De passie was er altijd, maar een opvolger om die vlam brandend te houden, diende zich niet aan. "We krijgen veel reacties van onze klanten die vertellen ons te gaan missen. Dat doet deugd. Ondanks alle veranderingen in de markt hebben we altijd een goede boterham kunnen verdienen. Er is altijd een markt voor verse producten, maar knowhow en passie voor het vak maken het verschil", besluit Piet.

Voor meer informatie
Piet en Chantal Broos
Fruitpaleis
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer