Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen Franse walnotensector door handelsakkoord VS-Europa

De oogst van de befaamde Noix de Grenoble is op 23 september van start gegaan. Volgens Nathalie Gaillard, coördinator bij telersvereniging CING, zal het geen topjaar worden voor deze Franse walnoot, maar ook geen ramp.

"Het wordt geen uitzonderlijk jaar, maar ook niet dramatisch", stelt Gaillard nuchter. Naar schatting zal de oogst uitkomen op zo'n 11.000 tot 12.000 ton, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen de opbrengst na een historisch dieptepunt weer opkrabbelde tot 10.000 ton. Door droogte in mei en juni zullen de walnoten waarschijnlijk kleiner uitvallen. De kwaliteit lijkt daarentegen wel in orde: vroegrijpe rassen zoals Lara zien er veelbelovend uit, wat een gunstig voorteken is voor de rest van de oogst. Ook de eerste oogstresultaten stemmen hoopvol. "Vorig jaar moesten we bijna 30% van de walnoten uitselecteren. Dat lijkt dit jaar een stuk beter te gaan", aldus Gaillard.

© FreshPlaza

Handelszorgen door Amerikaans-Europese deal
Op commercieel vlak blijven de zorgen echter groot. De prijzen zouden zich kunnen handhaven, maar een recent handelsakkoord tussen de VS en de EU zou roet in het eten kunnen gooien. Om een dreigende handelsoorlog te vermijden, heeft de EU ermee ingestemd haar markt verder open te stellen voor een reeks Amerikaanse landbouwproducten, waaronder walnoten.

Concreet betekent dit dat tot een half miljoen ton Amerikaanse noten zonder invoerheffing Europa binnen mogen komen, terwijl daar nu nog zo'n 4% heffing op zit. Dat verschil kan grote gevolgen hebben voor de Franse sector. "We rekenen op een prijsdruk van minstens 10 cent per kilo voor de Franse telers", waarschuwt Gaillard.

© Ginette

Focus op de kern
Hoewel de beschermde oorsprongsbenaming (BOB) momenteel enkel geldt voor noten in de dop, zet de sector steeds nadrukkelijker in op de kern, de uit de dop gehaalde noot. Die verschuiving is niet toevallig: 95% van de in Frankrijk geconsumeerde kernen zijn geïmporteerd, vooral uit de VS, Chili en Oost-Europa.

Met name jongere consumenten kiezen vaker voor kant-en-klare noten als gezonde snack. De traditionele walnoot in de dop is daarentegen vooral populair bij vijftigplussers. "De walnoot in de dop blijft ons hoofdproduct", zegt Gaillard, "maar we beseffen dat we moeten diversifiëren en het marktsegment verder moeten uitsplitsen."

De belangstelling vanuit supermarkten en verwerkers voor Franse kernen groeit snel. Ook wordt gekeken naar de Canadese markt, waar jaarlijks zo'n 13.000 ton gedopte walnoten wordt geconsumeerd, tegenover slechts 1.000 ton walnoten in de dop.

Fernor mogelijk nieuwe AOP-variëteit
Sinds 1938 zijn slechts drie rassen beschermd als Noix de Grenoble: Franquette (de bekendste, goed voor 90% van de teelt), Mayette en Parisienne. Daar wil het CING verandering in brengen met de introductie van een vierde ras: Fernor.

Deze variëteit is het resultaat van een kruising tussen de traditionele Franquette en de Amerikaanse Lara en zou economisch aantrekkelijker zijn qua opbrengst. De aanvraag om Fernor op te nemen in de BOB werd in 2022 officieel ingediend bij het Franse instituut INAO. Als alles goed verloopt, zou het ras vanaf 2027 erkend kunnen worden.

© Ginette

Nieuwe campagne moet consument activeren
Ook de communicatiestrategie krijgt een opfrisbeurt. In plaats van zich zoals voorheen op de oogsttijd te richten, verlegt het CING de focus naar het moment dat de noten van het nieuwe seizoen effectief in de winkel liggen. De campagne "Noix nouvelle" gaat op 6 november van start, met promoties in supermarkten en een speciaal evenement in het Grand Séchoir in Vinay, het museum gewijd aan de walnoot. "Tot nu toe communiceerden we vaak te vroeg, terwijl de verse noten pas weken later in het schap lagen", zegt Gaillard. "We willen de consument duidelijk maken wanneer de nieuwe oogst er echt is."

Voor meer informatie:
Nathalie Gaillard
CING
[email protected]
www.aoc-noixdegrenoble.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer