Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ook 's zomers verse kruiden uit Murcia

De afgelopen jaren is de interesse in verse kruiden sterk toegenomen, niet alleen in Spanje, maar in heel Europa. Die groei komt door verschillende ontwikkelingen: de veelzijdigheid van kruiden in de keuken, steun vanuit de voedingsindustrie en een bredere inzet in horeca en bij mensen thuis. Daarbij komt een consument die steeds beter weet wat gezonde voeding inhoudt en actief op zoek gaat naar recepten via sociale media.

José María Artero, directeur van Solherbs, vertelt hoe zijn bedrijf zich aanpaste aan de veranderende vraag: "Toen we tien jaar geleden begonnen, leverden we alleen van oktober tot mei. Maar de klant wilde ook in de zomer kruiden. Drie jaar geleden besloten we die uitdaging aan te gaan. Met veel inzet kunnen we nu ook in de warme maanden kruiden van goede kwaliteit leveren."

© Lydia González

Solherbs exporteert een breed assortiment: van peterselie, koriander en munt tot dille, spinazie, snijbiet, tijm, rozemarijn, fenegriek en postelein. Deze gaan onder meer naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Polen en Nederland. Binnenkort breiden ze uit naar Ierland en Scandinavië. "In het seizoen telen we op zo'n 700 hectare, in de zomer op ongeveer 300. Alles bij elkaar brengen we jaarlijks zo'n 2 miljoen dozen op de markt."

Zomerteelt is niet eenvoudig. "De felle zon kan kruiden snel verbranden, met verliezen tot gevolg. Daarom moeten we extra hectares inzaaien om zeker te zijn van een goede oogst. Bovendien vraagt het koelen van de kruiden – van 30 naar 2 graden – veel energie en tijd." Om dat aan te kunnen, zoekt Solherbs in de regio Murcia hoger gelegen percelen op waar het 's nachts koeler is. Volgens Artero is dat een belangrijke stap geweest.

© Lydia González

Waarom kruiden juist nu zo populair zijn? "De voedingsindustrie is mee veranderd. Er is meer vraag naar gezonde, voedzame producten. Spinazie is inmiddels een superfood. Mensen willen smoothies met spinazie of frisse drankjes met munt en citroen. Soepen en sauzen worden verrijkt met peterselie en koriander. Op social media zie je chefs en influencers ermee werken. Dat beïnvloedt het gedrag van consumenten."

Artero ziet parallellen met de opkomst van broccoli in Murcia: "Twintig jaar geleden kende bijna niemand het hier. Nu is het een van de belangrijkste gewassen in de regio. Iets soortgelijks gebeurt nu met kruiden."

Nog steeds leeft bij sommigen het idee dat kruiden vooral voor cocktails zijn. "Maar wij zien dagelijks de vraag vanuit horeca en huishoudens. Dat gaat veel verder dan een mojito."

© Lydia González

Voor elke exportmarkt gelden andere eisen: gewicht, verpakking, presentatie. "Het is veel werk om daaraan te voldoen", zegt Artero, "maar we vinden het belangrijk om precies te leveren wat de klant wil."

Duurzaamheid is ook een belangrijk punt. In de regio Murcia, waar structurele droogte speelt, is zuinig watergebruik essentieel. "We werken met druppelirrigatie en sensoren om water zo gericht mogelijk toe te passen. In de zomer is er meer nodig, maar in de winter redden we het vaak met ochtenddauw. Bij een snelgroeiend gewas als koriander – dat in 50 dagen oogstrijp is – blijft het verbruik beperkt." Wat gewasbescherming betreft, kiest Solherbs voor natuurlijke middelen. "We streven naar nulresidu op onze kruiden."

Over de toekomst is Artero realistisch. "We moeten rekening houden met extremere weersomstandigheden, zoals stortregens en hagel. Elke teler weet dat dat erbij hoort."

Na corona tonen investeerders interesse in de agrarische bedrijven van Murcia. Maar Artero waarschuwt: "Dit is geen sector met gegarandeerde winst. Je kunt een veld niet aansturen vanuit een kantoor. Je moet erbij zijn, elke dag weer."

Tot slot benadrukt hij dat de kruidenteelt nog grotendeels handwerk is. "Er bestaat geen machine die bosjes kruiden kan snijden. Alles gebeurt met de hand, door mensen met vakkennis. Dat brengt extra kosten met zich mee, maar misschien wordt dat vak straks beter betaald dan sommige universitaire opleidingen..."

Voor meer informatie:
José María Artero (manager)
Solherbs
Tel: +34 651 86 85 05 (Spanje)
[email protected]
www.solherbs.es

Gerelateerde artikelen → Zie meer