Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitbreiding rijp- en pakstation Duinkerke voor Guadeloupe & Martinique bananen

Tien jaar geleden kreeg de Franse banaan haar kenmerkende blauw-wit-rode lintje. Wat begon als een gewaagde marketingzet is inmiddels uitgegroeid tot een sterk merk dat niet meer weg te denken is uit de Franse fruitsector. Ondanks een uitdagende economische context blijft de "origine France"-banaan terrein winnen: een resultaat van slimme keuzes, veerkracht en een duidelijke visie op de toekomst.

© Marine Inghirami-Benaroch | AGF.nl

Van bulk naar beleving
"Waar bananen tien jaar terug vooral los of in plastic zakken over de toonbank gingen, kozen wij toen bewust voor vernieuwing: bananen per tros, aantrekkelijk verpakt en voorzien van een Frans kwaliteitslabel. Die aanpak sloeg aan. Vandaag zijn de bananen uit de overzeese Franse gebieden, samen met los fruit, de meest voorkomende varianten in het schap", vertelt Amaury Maldjian, operationeel directeur rijperijen bij Solveg.

Volgens Amaury schuilt de kracht van de Franse banaan vooral in haar herkomst: "De Franse vlag op de banaan biedt houvast en vertrouwen. Het geeft consumenten de garantie dat ze kiezen voor een product dat voldoet aan strikte Franse normen." Dat blijkt ook uit de waardering van het publiek: in 2024 werd de 'Banane de Guadeloupe & Martinique' verkozen tot favoriete merk van de Fransen.

Stijgende vraag, veranderende gewoontes
De vraag naar bananen zit al enkele jaren flink in de lift. Sinds 2021 groeit de bananenconsumptie in Frankrijk met gemiddeld 5% per jaar. In 2025 verwacht men de grens van 845.000 ton te passeren, tegenover 750.000 ton in 2023. Die groei komt niet alleen door meer consumenten, maar ook doordat bananen het hele jaar door populairder worden, zelfs in de zomer, traditioneel een zwakke periode voor dit fruit. "Vijf jaar geleden hadden we in juli en augustus moeite om onze voorraden in Dunkerque kwijt te raken. Nu zien we een veel gelijkmatiger spreiding door het jaar heen, zelfs tijdens hittegolven", aldus Maldjian.

Groeiende productiecapaciteit
Om aan de stijgende vraag te blijven voldoen, wordt het pakstation in Dunkerque verder uitgebreid. In 2024 werd al 40.000 ton Franse bananen verwerkt, voor 2025 mikt men op 42.000 ton en het doel voor 2026 ligt op meer dan 50.000 ton. Daarvoor worden twee extra verpakkingslijnen geïnstalleerd, goed voor 15.000 extra kartons per week. Tegen 2026 moet de wekelijkse productie stijgen van 60.000 naar 75.000 kartons en het team groeien naar 280 vaste medewerkers.

© UGPBAN

Kwaliteit boven kwantiteit
Deze groei is des te opmerkelijker omdat de sector de afgelopen jaren flinke klappen kreeg. Orkanen en strengere regels rond gewasbescherming hebben de teelt flink beïnvloed: waar er tien jaar geleden nog 250.000 ton uit Guadeloupe en Martinique kwam, is dat nu nog 195.000 ton. Daarnaast zorgt het wegvallen van toegestane gewasbeschermingsmiddelen voor lagere opbrengsten per hectare.

In plaats van mee te gaan in de race naar de laagste prijs – een strijd die men tegen internationale spelers met minder strenge regels toch niet kon winnen – heeft de sector bewust gekozen voor een ander pad: toegevoegde waarde. Door de Franse oorsprong te benadrukken, legt men de focus op duurzaamheid, traceerbaarheid, voedselzekerheid en sociale impact, zoals werkgelegenheid in de Franse overzeese gebieden en op het vasteland. "De Franse banaan concurreert niet met dezelfde wapens als de rest van de wereld, maar biedt wel iets unieks wat steeds meer consumenten waarderen."

De stad als volgende stap
De volgende uitdaging? De stedelijke consument bereiken. Tot nu toe liggen Franse bananen vooral in supermarkten en hypermarkten, maar de kleinere buurtwinkels zijn nog grotendeels onontgonnen terrein. En dat terwijl ze toch goed zijn voor 10% van het marktaandeel. Daarom wordt momenteel onderzocht of kleinere verpakkingsformaten de drempel voor aankoop in de stad kunnen verlagen. "We weten dat onze banaan alles in huis heeft om ook stedelingen te overtuigen. Nu is het zaak de juiste vorm te vinden."

Gerelateerde artikelen → Zie meer