Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Mini Medjools in verschillende smaken en ontpitte Medjools zijn bijzonder populair"

Dadels worden al eeuwen geteeld in het Midden-Oosten, en met de verspreiding van mensen uit die regio over de hele wereld, heeft ook de populariteit van dadels zich wereldwijd uitgebreid. In de Verenigde Staten zijn dadels echter nog een relatief nieuw fenomeen. Pas zo'n 40 tot 50 jaar geleden begonnen enkele telers in de Bard Valley-regio dadels te telen. Deze regio, gelegen op het grensgebied van de Coachella Valley in Californië, Yuma in Arizona en Mexico, biedt een uniek microklimaat dat ideaal is voor de teelt van Medjool dadels. "Dankzij onze aanvoer uit drie verschillende teeltgebieden onderscheiden we ons en kunnen we een stabiele oogst en voorraad garanderen," aldus Hector Altamira, CEO van Natural Delights. Dit bedrijf, dat als coöperatie opereert, is al 20 jaar actief in de commerciële teelt van dadels en werkt samen met 14 verschillende telers.

"Wij onderscheiden ons van andere dadelleveranciers doordat we na de oogst een tweedelig proces doorlopen," legt Altamira uit. Na de oogst worden de dadels gesorteerd op vochtgehalte, waarna dadels met hetzelfde vochtgehalte worden samengevoegd alvorens ze gesorteerd en verpakt worden. "Hierdoor ontstaat een uniform product en kunnen we de kwaliteit van de pack-outs verbeteren." Deze aanpak vermindert de variaties en verhoogt de consistentie in vochtgehalte, waardoor de houdbaarheid verbetert.

© Bard Valley Date Growers

Wereldwijde export
De Amerikaanse markt is vanwege haar nabijheid en omvang de grootste voor Natural Delights. Toch exporteren ze ook een aanzienlijk volume naar Canada en andere internationale markten. "Buiten de VS worden dadels al langer erkend als AGF-product en zijn ze op veel markten vertegenwoordigd," aldus Altamira. Ze zijn vooral populair in Canada, Australië en in Europa, waar Natural Delights een aanzienlijk marktaandeel heeft weten te veroveren. "In deze landen werken we niet alleen samen met distributeurs om onze producten in de winkels te krijgen, maar ook rechtstreeks met retailers om het merk te promoten."

Amerikaanse consumptie haalt in
Positief is dat de Amerikaanse dadelconsumptie flink stijgt, omdat consumenten steeds meer aandacht besteden aan de voordelen. "Dadels zijn veelzijdig, voedzaam, en hebben een lange houdbaarheid." Met deze groeiende bekendheid worden dadels steeds vaker gezien in supermarkten in de VS. Telers van Natural Delights hebben het potentieel van dadels als dagelijks consumptieartikel onderkend en hebben hun teeltareaal uitgebreid om te voldoen aan de consumentenvraag. Op het gebied van verkoop en marketing werkt Natural Delights nauw samen met retailers aan winkelacties. "We coördineren direct met hun marketingteams en promoten dadelproducten die misschien anders geen prioriteit zouden krijgen. Onze focus is om retailers te ontzorgen door een krachtig marketingprogramma te bieden en meer klanten die dadels consumeren naar hun winkels te trekken."

© Bard Valley Date Growers
Links: Hector Altamira

Nieuwe productontwikkeling
Als specialist in Medjool dadels onderstreept Natural Delights de concurrentie van Midden-Oosterse telers. "We hebben ons weten te onderscheiden door consistent hoogwaardige dadels te leveren, en dat is waar retailers en consumenten ons om waarderen," zegt Altamira. In samenwerking met enkele landen in het Midden-Oosten worden nu ook andere variëteiten naar de VS gebracht. "Dit geeft ons de mogelijkheid om consumenten meer keuze te bieden en ons te profileren als one-stop-shop voor dadels," aldus Altamira. Natural Delights innoveert ook met nieuwe producten, zoals recent gelanceerde Medjool dadelreepjes met Tajin, een zoet en pittig smaakprofiel. Mini Medjools in verschillende smaken en ontpitte Medjools, een van de bestsellers, zijn bijzonder populair. "Omdat consumenten een voorkeur hebben voor ontpitte producten, hebben we onze capaciteit hiervoor uitgebreid en we blijven producten ontwikkelen op basis van de vraag van de consument."

© Bard Valley Date Growers
Medjool dadelreepjes met Tajin chili lime kruiden

Er is ook steeds meer vraag naar biologische dadels, zowel in binnen- als buitenland. "Om hierop in te spelen, zijn we bezig met het vergroten van onze biologische teelt. We hebben meer areaal omgezet naar biologische productie en onderzoeken de mogelijkheid om ons te certificeren voor regeneratieve biologische teelt," aldus Altamira. "Sommige van onze telers hebben dit proces al doorlopen en ons doel is om de meerderheid van onze biologische productie regeneratief te maken, ondersteund door de verwachte groei in vraag naar biologische dadels."

Medjool dadels zijn het hele jaar door beschikbaar, met verkooppieken tijdens Ramadan en de Amerikaanse en Canadese Thanksgiving. Ramadan verschuift jaarlijks, wat de piekperiode korter maakt. Natural Delights verwacht wereldwijd vijf tot zeven miljoen kilo dadels te verschepen in aanloop naar de Ramadan. Hele Medjool dadels zijn bijzonder geliefd tijdens deze periode omdat ze gebruikt worden om het vasten te verbreken. Grote verpakkingen zijn favoriet, zodat families voldoende dadels hebben om te delen. Buiten deze piekmaanden heeft Natural Delights voldoende markten ontwikkeld om jaarrond bezig te blijven.

Natural Delights neemt deel aan de IFPA Global Show in Anaheim en is te vinden op stand 1825.

Voor meer informatie:
Hector Altamira
Bard Valley Natural Delights
[email protected]
www.naturaldelights.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer