Tholen - 'Meer mensen de liefde voor het oh-zo Belgische witloof laten herontdekken'. Dat is de missie van het nieuwe merk Mr. Chicon, gelanceerd door Charles Cattoir van Primalof. "Hierbij is het belangrijk aan te geven dat Mr. Chicon een volledig onafhankelijk initiatief is, waarmee we trachten de gehele witloofsector te versterken. De bedoeling is vooral om de consument opnieuw te inspireren en bewust te maken van het product", zo vertelt de teler/handelaar uit het Vlaamse Oosterzele.
© Mr. Chicon
Het oorspronkelijke idee is, zo stelt Charles, ontstaan vanuit de wens om witloof als hobbyproject weer onder de aandacht te brengen bij de consument. "Veel mensen met een moestuin of groene vingers kunnen in de winter weinig doen, waardoor we de vraag van enkele tuincentra kregen of we witloofwortels voor thuisgebruik weer op de markt konden brengen. We wilden dat niet zomaar doen, maar besloten er gelijk een sterk concept en merk aan te verbinden. Naast de thuisteelt zullen we via social media consumenten betrokken houden met bijkomende informatie en authentieke filmpjes. Zo willen we bijdragen aan de algehele promotie van witloof."
Hierbij kwam men al snel bij de naam Mr. Chicon uit. "In de familie noemen mijn nichtjes en neefjes mij al 'nonkel Chicon', naar de Franse vertaling van witloof. Met 'Mr.' hebben we vervolgens gekozen voor een naam die zowel in België, Nederland als Frankrijk bruikbaar is, zodat we één merk kunnen gebruiken zonder extra registraties of aanpassingen."
"Als iemand in de supermarkt kiest voor witloof wint de hele sector"
De ondernemer zag namelijk dat er behoefte was naar promotie voor het Belgisch product bij uitstek. "De sector heeft het immers moeilijk: sommige jaren is er een overaanbod, andere jaren juist een tekort. Het is een kapitaalintensieve teelt, de regelgeving verandert snel, en de marges staan onder druk. Het leidt ertoe dat veel spelers in de witloofsector met veel onzekerheid werken. Daarom wilden we iets doen. Alleen proberen we al langere tijd betrokken te raken bij de organisaties die witlof promoten, maar krijgen daar tot nu toe weinig gehoor. Dus nemen we nu zelf het initiatief. Als iemand in de winkel staat en witloof koopt omdat hij Mr. Chicon online heeft gezien, dan is ons doel bereikt. Of dat nu mijn witloof is of dat van een collega, dat maakt niet uit. Als iemand in de supermarkt kiest voor witloof in plaats van prei of wortelen, dan wint de hele sector "
© Mr. Chicon
En daarbij heeft het initiatief dus niets van doen met zijn eigen bedrijf Primalof, waarbij een mogelijke concurrentie van nieuwe (hobby-)telers dus ook geen punt van zorg is. "Het project is niet bedoeld als concurrentie voor bestaande producten, maar als promotie voor de hele sector. Het kweken van witlof thuis vraagt tijd en geduld, iets wat niet voor iedereen weggelegd is. De meeste mensen willen gewoon in de supermarkt hun groenten kunnen kopen. Maar als ze door onze filmpjes of berichten op sociale media een positiever beeld van witloof krijgen, en het daardoor vaker kopen, dan hebben we allemaal gewonnen."
"Inhoudelijk gaat Mr. Chicon dan ook niet alleen over de teelt van witlof, maar ook over het verhaal erachter: hoe witlofwortels groeien, hoe ze worden bewaard, wat er allemaal bij komt kijken. Om de twee weken brengen we een nieuw filmpje of concept uit, het liefst in samenwerking met collega-telers en gelukkig zijn er al verschillende collega's die graag willen meewerken."
Duwtje in de rug
De distributie van de witloofwortels voor hobbykwekers loopt via verschillende distributiekanalen. "Zo hebben we een akkoord met de Aveve-winkels in België, die het grootste netwerk vormen, en praten we met verschillende andere partners, ook online. Op termijn willen we vervolgens uitbreiden naar Nederland en Frankrijk, maar we doen dat stap voor stap. Het is belangrijk dat je jezelf niet voorbij loopt, maar dat het goed gestructureerd wordt aangepakt."
"De toekomst van de witlofsector blijft onzeker. De groeiomstandigheden worden steeds moeilijker en de regelgeving complexer. Veel bedrijven zoeken naar nieuwe, tolerante rassen en manieren om zich aan te passen, maar oplossingen zijn niet eenvoudig te vinden. Soms lijkt witlof telen bijna op gokken, je weet nooit precies wat het jaar zal brengen", legt Charles ten slotte uit. "Juist daarom is het belangrijk om positief te blijven en zelf initiatieven te nemen. Mr. Chicon is onze manier om de consument weer te betrekken bij dit prachtige product, om de liefde voor witlof te delen en de sector hopelijk een duwtje in de rug te geven."
Voor meer informatie:
Charles Cattoir
Mr. Chicon![]()
Leeg Bracht 6/A
9860 Oosterzele, België
[email protected]
www.mrchicon.be