Anecoop bestaat vijftig jaar en blikte tijdens de Fruit Attraction feestelijk terug op een halve eeuw groei en verandering. Tijdens een persconferentie stonden voorzitter Alejandro Monzón en directeur Joan Mir stil bij de mijlpalen en mensen die de coöperatie hebben gevormd.
© ANECOOP S.COOP.
Anecoop werd opgericht in 1975, toen 31 citruscoöperaties de handen ineen sloegen om samen sterker te staan op de Oost-Europese markt. Grotere volumes, betere prijzen en een aantrekkelijke partner zijn voor de grote retail, dat was vanaf dag één het doel. Inmiddels is Anecoop uitgegroeid tot een netwerk van 61 aangesloten organisaties, met meer dan 20.000 telers die samen ruim 61.000 hectare bewerken in heel Spanje.
© ANECOOP S.COOP.
De organisatie levert ruim 90 producten en exporteert naar 74 landen. Dankzij een solide structuur – met vijf kantoren in Spanje, twaalf dochterbedrijven in acht landen en twee logistieke platforms – kan Anecoop klanten snel en efficiënt bedienen.
© ANECOOP S.COOP.
Tijdens de terugblik kwamen verschillende hoogtepunten voorbij. Zoals de oprichting van de eerste buitenlandse vestiging in Frankrijk (1979), de introductie van herkenbare producten als de pitloze Bouquet watermeloen (1992) en de Persimon kaki (1997), en de ontwikkeling van het eigen Naturane-protocol voor geïntegreerde teelt. Ook initiatieven zoals toetreding tot het VN Global Compact (2021) en de lancering van het eigen duurzaamheidsobservatorium (2023) tonen de breedte van de ambities.
Al 25 jaar stimuleert Anecoop nauwere samenwerking tussen leden. Meer onderlinge integratie moet de sector toekomstbestendiger maken. Door krachten te bundelen vergroot je je slagkracht in een markt die constant in beweging is.
Voor de komende jaren liggen de prioriteiten volgens Joan Mir bij innovatie, duurzaamheid en verjonging van het telersbestand. Ook wordt ingezet op betere communicatie richting de consument. "We willen de waarde van tuinbouw weer zichtbaar maken", zegt Mir. Daarnaast werkt Anecoop aan een nieuw organisatiemodel binnen de commerciële afdeling, om nog beter in te kunnen spelen op veranderingen in de markt en maatschappij.
Voor meer informatie:
Anecoop
www.anecoop.com