Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkoop aan huis belangrijkste nevenactiviteit voor tuinbouwbedrijven

Uit de meest recente actualisatie van AgriDirect onder ruim 1.000 Nederlandse tuinbouwbedrijven blijkt dat bijna 27% van de ondernemers naast hun primaire teelt een of meerdere nevenactiviteiten heeft. Daarmee kiest ruim één op de vier bedrijven voor verbreding van de bedrijfsvoering en met name voor thuisverkoop, zo blijkt uit de cijfers.

© AgriDirect

Verkoop aan huis duidelijk koploper
Van alle ondervraagden heeft 14,1% een vorm van verkoop aan huis, zoals een boerderijwinkel of directe verkoop aan consumenten. Dat maakt dit veruit de meest voorkomende nevenactiviteit. Andere vormen zijn duidelijk minder populair:

  • Verblijfsrecreatie (camping, verhuur pipowagens e.d.) – 1,8%
  • Zorgboerderij – 1,5%
  • Dagrecreatie (boerengolf, rondleidingen, workshops) – 1,1%
  • Bed & Breakfast – 0,2%
  • Andere nevenactiviteiten (ongedefinieerd) - 10,8% van de tuinbouwbedrijven

Fruitbedrijven springen eruit
Vooral fruittelers blijken actief in nevenactiviteiten: bijna 38% van de fruitbedrijven combineert de teelt met aanvullende activiteiten. Verkoop aan huis is daarbij de belangrijkste categorie: maar liefst 23,8% van de fruitbedrijven verkoopt rechtstreeks aan consumenten.

Boomkwekers en glastuinbouwbedrijven zijn aanzienlijk terughoudender: respectievelijk 16% en 15,5% heeft een of meerdere nevenactiviteiten.

© AgriDirect

Regionale verschillen
Ook regionaal zijn er verschillen zichtbaar. Zo ligt het percentage bedrijven met nevenactiviteiten in Noord-Nederland met ruim 43% duidelijk hoger dan in andere landsdelen. In West- en Zuid-Nederland ligt dit percentage dichter bij het landelijke gemiddelde (ca. 27%).

"De cijfers maken duidelijk dat tuinbouwbedrijven steeds vaker naar nieuwe verdienmodellen zoeken," zegt Roger Scholtes, directeur AgriDirect. "Verkoop aan huis is daarbij niet alleen een inkomstenbron, maar versterkt ook de verbinding tussen teler en consument."

Eerste keer meegenomen
Deze vraag is dit jaar voor het eerst toegevoegd aan de jaarlijkse actualisatie onder tuinbouwbedrijven (glastuinbouw, fruit en boomkwekerijen). Momenteel loopt de vraag ook mee in de actualisatie onder akkerbouw- en rundveebedrijven. Zodra die resultaten beschikbaar zijn, ontstaat een nog breder beeld van de rol van nevenactiviteiten binnen de Nederlandse land- en tuinbouw.

Voor meer informatie:
AgriDirect
[email protected]
www.agridirect.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer