Tholen - Dinsdag ging in Madrid de Fruit Attraction-beurs van dit jaar van start. Het is de grootste editie tot nu toe, met 10% meer beursoppervlak en 8,4% meer exposanten. Door verkeersopstoppingen bleef het tot de middag relatief rustig op de beursvloer.
De beurs is dit jaar uitgebreid met twee nieuwe hallen, al lijken sommige deelnemers minder tevreden over de locatie van hun stands. Andere exposanten waren juist erg positief over de eerste dag; sommigen vonden het zelfs drukker dan voorgaande jaren. Traditioneel gezien is de tweede beursdag echter het drukst. Voor standhouders is de beurs een belangrijk moment om met klanten in gesprek te gaan en verkoopplannen voor het komende seizoen te bespreken. Ook zijn er gesprekken gevoerd over nieuwe EU-regelgevingen.
© Nichola McGregor | AGF.nl
Het team van Beekenkamp
Nederland
De Nederlandse delegatie was sterk vertegenwoordigd op Fruit Attraction. Ondanks wat verkeersproblemen voorafgaand aan de beurs, was er tevredenheid over de eerste dag. Deze was niet extreem druk, maar er was een constante stroom bezoekers. Standhouders meldden dat de opbrengst van mango's en avocado's in Spanje voor het eerst in jaren hoog is. Ook Spaanse mandarijnen en kasgroenten vinden al hun weg naar Nederland. De beurs zien ze als dé gelegenheid om contracten met leveranciers te sluiten. Op sociaal vlak gingen veel AGF-handelaren op dinsdagavond naar de wedstrijd van Atletico Madrid in de Champions League. Woensdag wordt traditioneel gezien de drukste dag op de beurs.
© Izak Heijboer | AGF.nlDaan Blokzijl, Marc de Naeyer en Rick Korpel van Trofi
België
Met een nieuwe locatie voor het VLAM-paviljoen, zijn het grootste deel van de Belgische bedrijven in hal 4 te vinden. Toch is men optimistisch over de bezoekersaantallen op de eerste ochtend. Het nabijgelegen Italiaanse paviljoen trekt veel publiek, zo werd gegeven. Daarnaast was er nog steeds de nabijheid van buurland Nederland in de naastgelegen hal 6. Fruit Attraction blijkt nog altijd van toenemend belang voor Belgische exposanten. Met in het tijdstip wedijvert het meer en meer met Berlijn. Met de hardfruitoogst achter de rug, heerst er optimisme over Belgische peren, al baren de appelen enige zorgen.
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
Het team van Calsa
Spanje
Algemeen klinkt onder exposanten de bezorgdheid over de hoge productie- en teeltkosten en de moeite om winstgevend te blijven – een terugkerend thema bij vrijwel elk product. Ondertussen gaat het kasseizoen voor groenten van start, net als het citrusseizoen. Dit zorgde voor extra drukte in de hallen waar telers en handelaren van deze producten aanwezig zijn.
Spaanse telers geven aan dat de citrusoogst dit jaar klein uitvalt. Er is bovendien sprake van een forse overlap met mandarijnen uit Zuid-Afrika, waardoor veel Spaanse telers nog wachten met het echt opstarten van hun seizoen. Paprikatelers maken zich intussen grote zorgen over de opmars van Thrips parvispinus en andere virussen.
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
Voor mango's is het momenteel een lastig seizoen. Door overproductie en slechte afstemming met Europese retailers zijn de marktomstandigheden verre van ideaal. De blik van veel telers verschuift daarom al richting het avocadoseizoen, dat in november van start gaat.
Noord- en Zuid-Amerika
Het paviljoen van Noord- en Zuid-Amerika speelt een grote rol op Fruit Attraction, met een vertegenwoordiging van landen als Ecuador, Argentinië, Panama, Costa Rica, de Dominicaanse Republiek, Chili, Brazilië, Colombia, Peru, Mexico en Uruguay. Deze gezamenlijke aanwezigheid benadrukt de toenemende relevantie van deze regio voor de Europese groente- en fruitlevering.
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
De verscheidenheid aan gepresenteerde producten, van mango's en papaja's tot druiven, avocado's, bananen en citrus, illustreerde de variëteit aan Latijns-Amerikaanse en Caribische producten. Discussies waren veelal gericht op eisen van de Europese markt zoals voedselveiligheidscertificeringen (GlobalGAP, GRASP), traceerbaarheid, sociale verantwoordelijkheid (SMETA) en ecologische duurzaamheid.
Het paviljoen biedt inzicht in de concurrentiepositie van elk land en ook in hoe exporteurs proberen zich aan de strengere internationale koopvoorwaarden aan te passen om hun groei op belangrijke markten te verzekeren. De Latijns-Amerikaanse hal wordt normaal gesproken gezien als de drukste hal, maar op de nieuwe locatie in hal 12 bleek dit nog niet het geval dit jaar.
© Cristiano Riciputi | AGF.nl
Italië
Voor de Italiaanse handelaren is een evenement zoals Fruit Attraction een gelegenheid voor strategische planning. "Elke beurs biedt de kans om blijvende relaties met kopers uit te bouwen," aldus Luca Canonici van de coöperatie Sapore di Romagna. "Het is van belang om een duidelijk beeld van het verkoopkanaal te hebben voor de productie van groente en fruit. Planning is essentieel, zowel op bedrijfs- als op landelijk niveau."
"Zelfs in dit stadium is planning met buitenlandse markten cruciaal," benadrukte Gerardo Diana, voorzitter van het Consortium Arancia Rossa di Sicilia. "Voor ons zijn internationale markten vitaal omdat ze groeien. Landen zoals Frankrijk eisen producten van hoge kwaliteit, nog beter als deze BGA zijn. Het is duidelijk dat we een cultuuromslag nodig hebben: investeren in communicatie overzee om niet alleen groenten en fruit, maar ook verwerkte producten te promoten zoals we op de beurs hebben gepresenteerd."
Ook plantenveredeling biedt innovatie en exportmogelijkheden, merkte Enrico Mazzon van Top Plant op: "Het grootste deel van onze omzet komt uit het buitenland. Onze kersenbomen worden bijvoorbeeld meer overzee verkocht dan in Italië, vooral in Oost- en Noord-Europa."
© Nichola McGregor | AGF.nl
Het team van Blue Whale
Frankrijk
Franse exposanten waren tevreden over de eerste dag. Naast een hogere opkomst dan vorig jaar, zeiden vele dat de contacten hadden geleid tot contracten. Coöperaties en telers waardeerden de aanwezigheid van inkopers van grote supermarktketens. Het algemene sentiment is dat Madrid elk jaar beter wordt. Er waren verschillende nieuwe Franse exposanten en sommigen gebruikten de gelegenheid om diversificatie, uitbreiding van verpakkingsfaciliteiten of nieuwe rassen zoals de Kiara-peer aan te kondigen. Er werden ook veel discussies gevoerd over landbouwprotesten en problemen waarmee de Franse sector kampt, vooral door oneerlijke concurrentie met andere EU-landen (gewasbeschermingsmiddelen), aangezien Frankrijk enkele van de strengste regels heeft.
Noord-Afrika
De deelneming uit Noord-Afrika wordt opnieuw bepaald door Egyptische en Marokkaanse exposanten, gelegen in hal 14 naast andere Afrikaanse en Aziatische regio's. Veel exposanten beklagen zich over de locatie, die volgens hen geen recht doet aan het belang van Egypte en Marokko qua handelsvolumes en waarde in de AGF-sector. Een Egyptische exporteur zei: "We bevinden ons samen met onze Marokkaanse collega's buiten de hoofdstroom van de beurs, ondanks het belang van onze regio's op de wereldmarkt voor AGF. De bezoekers waren vooral vaste contacten of leads die voor de beurs zijn vastgelegd. De beslissing om de hal voor de MENA-regio te verplaatsen is erg teleurstellend en roept vragen op over de intenties van de organisatoren." Een Marokkaanse exposant voegde toe: "Dit is de slechtste stand en locatie die we hebben gekregen in meer dan tien jaar aanwezigheid op de beurs. Hal 14 lijkt volgens een verouderde denkwijze gereserveerd voor 'derdewereldlanden', wat het belang van onze export niet weerspiegelt."
© Jannick Flach | AGF.nl
Ook was er kritiek vanuit Marokkaanse professionals over het randprogramma van de beurs. Een bezoeker merkte op: "We zien discussies aan de zijlijn van de beurs die direct verband houden met de Marokkaanse export naar Europa, vooral tomaten, en waar de concurrentie het woord voert. Het ontbreken van Marokkaanse sprekers draagt bij aan de marginalisatie van onze stands en hal."
De 2025-editie van Fruit Attraction zag echter een grotere diversificatie in deelname uit de MENA-regio. Het Libanese paviljoen keerde terug na gedwongen afwezigheid door de politieke situatie vorig jaar. Het Mauritaanse paviljoen is nu een vaste waarde en dit jaar debuteerde ook een Algerijns paviljoen.
© Nichola McGregor | AGF.nl
Het team van GreenSort
Polen
Poolse appelexporteurs ervaren ook lagere volumes Turkse appels, door de sterke vraag uit India. Algemeen lijkt het een goed appeljaar te worden met betere volumes dan vorig jaar.
Turkije
Turkse exposanten zijn ontevreden over hun plaats in hal 14, omdat het aantal bezoekers lager was dan ze verwachtten. Ze hadden ook een moeilijk seizoen met veel fruit met een lagere productie. Sommige bomen hebben nog steeds te lijden onder de vorst van 2024.
© Nichola McGregor | AGF.nl
Het team van Fresh Formulaics
Noord-Amerika
Fruit Attraction krijgt steeds meer bekendheid in Noord-Amerika en meer bedrijven sturen vertegenwoordigers naar de beurs. Het aantal exposanten uit Noord-Amerika blijft echter relatief laag, voornamelijk bestaande uit mondiale spelers in veredeling, verpakking, etikettering en houdbaarheid. Ook leveranciers van ethyleen, meetinstrumenten, oprolbare daksystemen en temperatuurtraceerapparatuur zijn aanwezig. Er zijn weinig telers en verzenders omdat tegenwoordig maar heel weinig groente en fruit van Noord-Amerika naar Europa wordt geëxporteerd. Een exposant van zoete aardappelen vertelde dat de teeltomstandigheden in de VS zwaar zijn. Inputkosten zoals arbeid, meststoffen en teeltapparatuur zijn aanzienlijk gestegen, en telers zijn op zoek naar manieren om hun investeringen terug te verdienen, wat steeds moeilijker wordt.