Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groentemannen over seminar van Enzo Cassaro: "Het levert écht resultaat op

Tholen - Postuma organiseert opnieuw seminars waarin Enzo Cassaro, bekend van zijn succesvolle groentewinkel Vershal Boontjes in Wijchen, zijn ervaringen deelt. In korte tijd groeide Boontjes uit tot een begrip in de regio. Met zijn seminars wil hij collega's inspireren en praktische handvatten bieden om de branche vooruit te helpen. De seminars bestaan uit vijf avonden, waarin Enzo zijn verhaal en visie deelt, maar vooral ook laat zien welke concrete stappen bijdragen aan succes. Van scherpe acties tot klantbenadering en het slim inzetten van social media: telkens staat de vraag centraal hoe je als ambachtelijke versspecialist inspeelt op de wensen van je eigen klantenkring.

© AVN

"Eerst wilde ik eigenlijk niet"
Barry Ruitenberg van De Groententuin moest door zijn vader over de streep worden getrokken. "In eerste instantie had ik er helemaal geen zin in," vertelt hij. "Ik dacht: dat hoeft voor mij niet, ik red me wel. Maar mijn vader zei: 'Dit moeten we gewoon doen, daar steek je altijd iets van op.' En hij had gelijk."

Barry merkte al snel dat de kracht van het seminar niet alleen in de adviezen van Enzo zat, maar ook in het samenzijn met collega's. "Je komt meerdere avonden bij elkaar en praat met ondernemers die allemaal met dezelfde uitdagingen bezig zijn. Dan zie je hoe anderen het doen. Dat opent je ogen. Anders blijf je te veel in je eigen straatje lopen, en dat is nooit goed."


Barry overwon zijn schroom en startte met filmpjes

Een van de grootste veranderingen bracht hij zelf in gang op social media. "Ik vond dat niks voor mij. Maar tijdens het seminar hoorde ik dat het niet om perfecte filmpjes gaat, maar om echtheid. Dus ben ik gewoon begonnen. En het werkt, als was het wel een kwestie van volhouden. Mensen herkennen me nu in de winkel van de filmpjes en zeggen er wat van. Soms denk ik: hoe weten ze dat allemaal? Maar het zorgt echt voor meer klantenbinding."

© De GroentetuinDe Groentetuin zet ook "de lelijke gele kaarten" in om aanbiedingen extra op te laten vallen

De resultaten liegen er niet om. "We hebben nu structureel 25 tot 35 procent meer klanten dan een jaar geleden. De omzet groeit met 10 tot 25 procent, en dat allemaal met hetzelfde aantal medewerkers. Dan weet je: dit werkt. Het is niet één trucje, maar consequent volhouden. Je moet minstens een jaar lang doorzetten om te zien dat het echt effect heeft."

Ook de simpele instrumenten uit het seminar bleken effectief. "Die gele kaarten bijvoorbeeld, met aanbiedingen. Ik vond ze eigenlijk lelijk, maar ze trekken wél de aandacht. Mensen komen binnen voor een scherpe aanbieding, en nemen vaak nog iets extra's mee. Zo zorg je voor meer reuring in de winkel. Vorig jaar verkocht ik misschien tien bloemkolen als ik ze in de aanbieding deed, nu zijn dat er tweehonderd. Dat is bizar, nooit gedacht dat ik nog een pallet bloemkool zou verkopen."

"Altijd wat van elkaar te leren"
Arco Pieper, van Arco Pieper Groente en Fruit, stond er anders in: zijn bedrijf groeide al hard. "We zijn van een SRV-wagen naar een winkel gegaan en we hebben inmiddels de winkel naast ons overgenomen om de winkel en keuken uit te kunnen breiden. Dus het ging eigenlijk al prima. Maar toen Postuma ons tipte om eens naar Enzo te gaan luisteren, dachten we: waarom niet? Je leert altijd wat."

© Arco Pieper Groente en FruitArco Pieper trekt nieuw publiek aan via de 'gele kaarten'

Arco kende Enzo nauwelijks, behalve van wat filmpjes online. "Maar wat mij overtuigde, waren de cijfers die hij liet zien. Die liegen niet. Als je ziet dat iets aantoonbaar werkt, dan wil je dat proberen."

Ook hij nam de scherpe acties en opvallende aanbiedingen mee naar zijn eigen winkel. "Onze winkel stond bekend als een soort groentejuwelier, met een hoogwaardig assortiment en een luxe uitstraling. Dat wilden we behouden, maar we merkten dat we daarmee een deel van het publiek misten. Door te zorgen dat we ook scherp geprijsde producten in het oog lieten springen, bereikten we ineens veel meer mensen. Dat is echt een eyeopener geweest."

© Arco Pieper Groente en FruitOok bij een groentejuwelier werken de lelijke gele kaarten

Arco ziet de seminars vooral als onderdeel van een bredere leercurve. "Wij zitten ook in de BPF, en laten collega's wel eens kritisch naar onze winkel kijken. Dat is niet altijd leuk, maar je leert er veel van. Het seminar van Enzo sluit daar mooi op aan. Het gaat erom dat je jezelf blijft uitdagen. Wij groeien al jaren met zo'n twintig procent per jaar, maar sinds we dit soort dingen zijn gaan toepassen, zitten we soms zelfs tussen de dertig en veertig procent. Dan weet je dat je op de goede weg bent."

Drempels overwinnen
Beide ondernemers merken dat collega's soms huiverig zijn om deel te nemen. "Net als ik zijn veel ondernemers best eigenwijs," zegt Barry. "Ze denken: mijn winkel draait goed, waarom zou ik veranderen?" Arco herkent dat. "Het gaat erom dat je openstaat om te leren. Je hoeft niet alles over te nemen, maar je kunt altijd iets vinden dat bij jouw winkel past." Beide concluderen: "Het seminar volgen levert echt resultaat op!"

Klik hier voor meer informatie en om aan te melden

Voor meer informatie:
Postuma AGF
Manenbergring 2
8271 RX IJsselmuiden
Tel: +31 (0)38 3370099
[email protected]
www.postuma.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer